Det första man såg när det började vissna var helt enkelt en liten kvist som "blev trött" och började hänga i toppen på kvisten. Sedan blev de mycket små bladen (nya blad) bruna och också blommorna blev bruna. Inga "överdrag" och bladen föll inte av utan torkade bort (bruna och torra och ännu mindre) och lämnade att hänga där. Inga fläckar, ihåligheter eller dylikt. Just nu minns jag inte om de ännu hänger kvar men jag skulle tro det. Det började som sagt i våras och har ännu inte spridit sig till den gren som är lägst ner men annars är båda "skottena" torkade.
Jag vet inte var ympstället är, men troligen just i markytan. Och skotten (de två långa är kommer också just i markytan. Så tyvärr vet jag inte om det är vilda eller inte.
Frukten i sig själv mognar rätt sent, ser exakt ut som ett köpt mörkt plommon med den där "skåran" och smakar så (gott), men storleken är som en vindruva. Stenen är rätt stor och fruktköttet sitter hårt fast i stenen. Vill minnas att de krikon som jag smakat har varit rundare i formen.
Jo, det var mycket roligt när jag för två somrar sedan fick hela 5 plommon. Antar att blommorna har frusit tidigare år och därför har det inte blivit några plommon då. I fjol kom det som sagt hela 3 liter och i år blir det nog "bara" 0.5 liter om den gren som lever, fortsätter att leva.
|