Annika i Korsholm, Finland
21-08-2003, 08:50
Jag köpte hus sommaren 99 och där fanns ett träd som jag inte visste vad det. Trädet sjäv såg lite visset ut men levde. Så hade det också två sidoskott som också levde väl. Följande sommar hade trädet dött men de två sidoskotten levde och blommade med små vita blommor. Jag tog bort det döda trädet och trodde det dött för att förra ägarna låtit vildskott komma upp. I fjol blommade vildskotten mycket och det kom också hela 3 liter med mörka plommon, små som vindruvor. I år blommade trädet också mycket. Sedan såg jag att en gren började vissna och torka bort. Både blad och blommor... Nu har båda skotten vissnat. Det finns ännu en gren som lever och där kommer det nog plommon. Läste att det eventuellt kunde vara Grå Monilia men hittade inte så mycket info om det. Jag borde antagligen ha skärt bort den gren som vissnade först så kanske trädet hade klarat sig. I alla fall kommer det en massa skott både nära stammen och i gräsmattan och rabatten så jag får nog nya träd om jag vill. Men är allt smittat av denna sjukdom? Löns det att driva upp det till ett träd igen? Är det Krikon eller vilda plommon? Kan det smitta till äppelträden? Antagligen var det samma sjukdom som drabbade trädet första sommaren jag hade det. Är enda behandlingen att klippa bort vissnade grenar eller kan man göra något annat. Om man skulle köpa ett nytt plommonträd, skulle det och drabbas av samma sjukdom då för att det finns i luften eller jorden...?
Det låter fantastiskt med skott som ger frukt så tidigt! Detta är en individ som är väl värd att behandla väl. Kan vara krikon, storleken på frukten och att det skjuter upp rotskott nya småträd/buskar) överallt tyder iallafall på en vildare sorts plommon än det du hade i moderträdet. De kommer från moderträdets rötter och denna rot kan vara krikon som moderträdet var ympat på.
För att kunna gissa på varför det vissnar för dig - kan du beskriva lite mer hur det ser ut när det vissnar; blir bladen bruna, gula, överdragna med något, fäller det bladen gröna, sitter bladen kvar efter att de vissnar, är de håliga eller fläckiga eller missfärgade, osv.
När du skriver sidoskott - menar du då att det är skott från basen på stammen som växer upp eller kommer de från jorden nära stammen? Var det hela moderträdet du tog ned efter att det dog?
Annika i Korsholm, Finland
22-08-2003, 14:02
Det första man såg när det började vissna var helt enkelt en liten kvist som "blev trött" och började hänga i toppen på kvisten. Sedan blev de mycket små bladen (nya blad) bruna och också blommorna blev bruna. Inga "överdrag" och bladen föll inte av utan torkade bort (bruna och torra och ännu mindre) och lämnade att hänga där. Inga fläckar, ihåligheter eller dylikt. Just nu minns jag inte om de ännu hänger kvar men jag skulle tro det. Det började som sagt i våras och har ännu inte spridit sig till den gren som är lägst ner men annars är båda "skottena" torkade.
Jag vet inte var ympstället är, men troligen just i markytan. Och skotten (de två långa är kommer också just i markytan. Så tyvärr vet jag inte om det är vilda eller inte.
Frukten i sig själv mognar rätt sent, ser exakt ut som ett köpt mörkt plommon med den där "skåran" och smakar så (gott), men storleken är som en vindruva. Stenen är rätt stor och fruktköttet sitter hårt fast i stenen. Vill minnas att de krikon som jag smakat har varit rundare i formen.
Jo, det var mycket roligt när jag för två somrar sedan fick hela 5 plommon. Antar att blommorna har frusit tidigare år och därför har det inte blivit några plommon då. I fjol kom det som sagt hela 3 liter och i år blir det nog "bara" 0.5 liter om den gren som lever, fortsätter att leva.
OK, det låter inte som att någon av moniliorna är orsaken. Monilia laxa är blom- och grentorkan som också kallas grå monilia, en svamp som orsakar bladfall och kala grenar men inte vissnande och grendöd som du beskriver den. Monilia fruktigena kallas också gul monilia och angriper sår på frukten och syns som vita mögelkuddar.
Det du har skulle kunna vara vissnesjuka, som ibland drabbar enstaka grenar som börjar hänga, bladen gulnar och sedan brunar och grenen dör. Sedan sprider den sig ofta i hela plantan.
Vissnesjuka orsakas av svampar eller bakterier, och sjukdomen är systemisk, dvs lever inne i hela plantan. Om det är denna skulle det förklara varför moderplanta och sedan vildskott eller nya stamskott också vissnar.
I inlägg från idag och under veckan finns andra inlägg med vissnesjuka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.