Hej Kerstin, Med persika är det inte som med äpple, persikans grenar är mycket böjligare och blir sällan så grova och bärande av så mycket tung fruktved som äppleträden.
Har du trädet fristående gäller det att se till att det utvecklar rötter så att det orkar stå upprätt när din zons snömassor kommer, men för varje enskild mjuk gren skulle jag inte vara så orolig. Men hur snömassor kan fastna och tynga även smågrenar vet du bättre än jag.
Hellre än att beskära persika skulle jag stötta grenarna, om jag trodde de skulle knäckas av frukt eller snö. Du kan sätta bambupinnar i marken i grenarnas ytterkant, binda fast dem med remsor av lakansväv om du tror det behövs.
Att eftersträva vissa typer av grenvinklar när man med beskärning ska välja grenar är olika från art till art. - Purungt äpple bör ha mer än 45 graders vinkel från stammen för att bli stark när grenen blir stor. Så mycket som 90 graders grenvinkel är för mycket, då stannar grenen av pga tidig fruktsättning. - Päron kan ha smalare grenvinklar och ändå hålla. Väljer man grenar med mycket vida grenvinklar på päron ser det inte ut som ett päronträd när det växer, och tyngden på frukten kommer för långt ut från stammen för att det ska hålla bra. Päron sätter fruktanlag också på upprättstående grenar. - Plommon har jag minst erfarenhet av, men där brukar jag välja som med äpple för att frukten är mycket tung i förhållande till grentjockleken. Inte horisontella stamgrenar alltså och inte sådana med mindre än 45 grader. - körsbär väljer bäst själv, när man beskär efter inköpet skär man oftare in mer roblem än tillgång för trädet. Grenar och bär är väldimensionerade i fri form. - persika skär jag i zon 3 så lite som möjligt i. Grenar osm växer käpprakt snett och skavande tas bort, i övrigt ingen inkortning eller annan beskärning. Persika klarar också att ha många grenar från stammen som blir fruktbärande, utan att frukten skkuggas mm. Men just för persika finns många beskärningssätt.
--------------------
|