CITAT (Cilla @ 29-08-2006, 14:03)
Jag har sett absolut bäst resultat på träd som fått stå i backen en eller ett par växtsäsonger innan de beskärs.
Viktigare än att beskära ett alldeles nyplanterat träd är att vattna det och hålla gräs borta från rotområdet, samt att luckra jorden utanför planteringsgropen
Tänk på hur du vill kunna leva under trädet. Vill du kunna gå under trädet när sidogrenarna du har nu blir 5-6 meter långa?
Nya beskärningsboken av Alm/Vollbrecht visar uppbyggnadsbeskärning och jag har någon skiss någonstans på min sajt
Tackar för en väldigt bra förklaring! Jag har fyllt om området närmast stammen, alltså det som blev planteringsgropen, med tallbark så att fukt ska stanna kvar och så att det inte ska växa gräs där. Nu har jag lagt på gräsklipp ovanpå barken, vet inte om det är bra, inbillar mig att det kan bli lite gödsel. Trädet är ett Gravensteiner och är en E-planta på A2-stam zon 3 i Stockholmsområdet.
Ok, jag låter grenarna vara kvar över vintern och i vår klipper jag bort dom vågräta smågrenarna längst ner. När det gäller dubbelgrenar, räcker det att man tar bort den ena av dessa par eller blir sådana sköra ändå så man bör ta bort båda? Jag ska låta grenarna vara kvar så länge så att det hela tiden finns ordentligt med blad, ser att det kommer nya smågrenar högre upp på stammen och när dom växt ut så kommer jag att ta bort dom nedre grenarna. Det är ju som du säger bra att kunna gå under trädet, tänk att kunna ligga därunder och titta på molnen genom lövverket!
Jag har redan lusläst dina jupitersidor och får väl inköpa den där beskärningsboken, det är faktiskt jättekul med träd. Har flera frågor om träd, egentligen skulle man boka en konsultation hurvida man ska fälla en del tallar eller inte för att låta lövträd som ek, rönn och gullregn få komma mer till sin rätt. Eller ska man bevara de ståtliga höga träden? Helsvårt, får återkomma om det i någon senare tråd!