Hej Digger! Kul att du fascineraas av träd. Blir man en gång nyfiken på träd så är det något som inte avtannar. Man upptäcker bara att där finns enormt mycket mer att lära, och att de är finuliga som bara den!
Att du valde E-plantmärkt träd tror jag inte du komemr att ångra, det har mycket bättre förutsättningar från start, och är ofta tydligt starkare många år. Tallbark är bra som avdunsningshämmare, precis som du planerat. Och gräsklipp blir bra kvävegödning när det dras ned i backen.
När barken sedan börjar brytas ned går det åt en massa kväve. Kanske kan du ta bort den och ersätta den med löv då. Jag har inte experimenterat med detta själv, men att barktäckning kräver extra kvävegivor är klart. Med träd brukar man säga att man ska gödsla tidigt på våren och inte efter midsommar. Det är för att i juli ska träden börja förbereda sig för vintern, och inte glatt växa vidare. Det är inte så farligt med gräsklipp, men något försiktig ska man vara efter midsommar om man myllar ned det i backen. Och mot stammen är gräsklipp rent farligt för trädet, det bllir som brännskador också på äldre träd.
För att slippa bekymra mig för avdunstning och hur mycket kväve som måste till brukar jag kratta ihop löv på hösten och täcka rotområdena på yngre träd. På våren myllar jag ned kogödsel, och om jag har lite benmjöl och några skvättar hönsgödsel också. Sedan gör jag ingenting förutom att vattna. Ibland på vårarna får jag ta bort lite av de icke förmultnade löven, men ofta sprider jag ut dem i en större cirkel under trädet innan jag myllar ned kogödsel.
Efter några år vill man ju ha något annat än en lövhög under träden, och då sår jag allt möjligt, Det brukar bli ettåriga växter. Under något träd krasse, under ett annat honungsfacelia, under träd med mager hord gröngödslingsväxter. Alla skuggar bra och håller merparten av gräs stången, men något ryckande blir det iallafall lite då och då. Grästorvorna lägger jag upp och ned i jordområdet. Vissa år har jag mindre tid och då blir det lite mer ryckande av gräs året därpå.
Ja, en konsultation och en hel del tänk ska du nog hedra din trädgård med som låter varierad och fin. Med ett trädbestånd finns det många sätt att tänka, och det är roligt att berika sig. Jag kan rekommendera flera bra arborister om du vill.
--------------------
|