ska forska vidare för plommon....
körbär, vi bor zon 2 , den blommar samtidigt med de andra träden, tror jag , har inte tänkt på det mycket . Den står i full sol hela dagen. Jorden är lerjord, men inte den allra hårdaste sorten där ingenting växer. Den är över 20 år gammal, sorten har jag ingen aning om för vi har köpt huset några år sedan och fick inte infot .
Äpplena blommar! men ger inte frukt. De har inte fått någon gödsel alls varken gräsmattagödsel eller något annat.
Jag kan tyvärr inte mer om sortena än den här " transparant blance" (hur man ni stavar/uttalar namnet? ) De står också väldigt soligt, i år kan det ha varit torrt, men inte årena innan.
Vi har beskärt de ca. tv år sedan ordentligt så att de är lätta att klippa och visst har vi fått massa bladskott, men det ska väl lugna sig så småningom? Två år har vi klippt på höstkanten istället för vårvintern dvs. JAS-månaderna. Ska vi låta bli att klippa dom i år , årskotten ? Grannar trodde att deras äppeltärd gav inga frukter och slutade klippa den, DÅ kom äpplena, konstigt.... hmmm !
|