Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Snabbväxande träd till tom trädgård, Kan inte välja bland allt härligt!
          Mill
          Inlägg 30-08-2006, 21:17
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 25
          Medlem nr: 8 516

Jag skulle vilja ha tips om vackra och snabbväxande träd. Min nya trädgård (och första) är alldeles tom!

Jag har ett falurött hus med vita knutar och bor i ett område med lite bonnkänsla som jag vill behålla och spinna vidare på i trädgården.

Träden ska inte bli för stora och jag är inte förtjust i barrträd.

Växtzon 1-2

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Big Gardener
          Inlägg 31-08-2006, 19:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem nr: 4 943

Det här med snabbväxande och små träd går inte alltid ihop eftersom snabbväxande träd ofta blir väldigt stora. Då får man ofta göra en kompromiss och skippa snabbväxten och istället fokusera på slutstorleken. Det mår oftast både du och trädet bäst av. En lösning är att köpa en större storlek av ett träd. Visserligen är det dyrare men man slipper så att stirra på en liten pinne som växer långsamt.

Du skriver inget om vilka förhållande du har där du tänkt sätta trädet. Växtzon 1-2 är inte dåligt men för att kunna ge ett bra råd bör du ge oss mer information än så. Ljusförhållanden, jord, vatten, vind, m.m.

En bra idé om man inte vill ha särskilt stora träd kan vara att titta på uppstammade varrianter av buskträd, t.ex. Acer ginnala, Acer negundo, Prunus ceracifera 'Nigra, Prunus subhirtella, Amelanchier laevis 'Höstfackla' E m.fl.

--------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 12:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon