Jag har tre äppelträd, en päronträd (som jag vill bli av med) ett blommonträd och körsbärsträd i min trädgård (alla över 20 år gamla)
Blommonträdet är sjuk det gör bara nötliknande " bär" Körsbär blommar fint men det blir inga bär.
De trä äpplena är olika sorter, någon vinteräpplen, ett mellan sort och en tranparant blance ( hur stavar man det ?)
Alla äpplen gör bara minde och mindre äpplen varje år. Vi klipper dom under JAS-månaderna och de blommar fint de med. men sedan blir det bara 5 äpplen / träd.
I våras sprutade jag dom ordentligt mot spinn för året innan var det mycket spinn också och jag trodde att de förstörde skörden då, men det var lika illa i år med!
Vi klipper gräset runt trädena med multiklipp så de får gräsklipp som gödning, men jag var inte bjudit på något annat för dom under 6 år.
Körsbär och äpplena skulle jag gärna vilja ha kvar. plommon tror jag inte vi kan rädda, eller? Den är bra klätterträd för barnen och därför står den kvar, men sprider den sin smitta för de andra träden samtidigt?
Vad kan jag göra åt dom så att jag får frukt?
|