Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Plommon - vilken sort?
          andersn
          Inlägg 22-08-2006, 22:20
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 8 466

Vi har ett kraftigväxande plommonträd med små, saftiga, söta, rödblåa frukter. Jag har försökt artbestämma trädet men det verkar inte passa in på någon plommonsort. Det verkar heller inte vara frågan om körsbärsplommon eftersom det inte finns några torn. Det hela är ett mysterium är det någon som känner igen frukten på fotot?

--------------------
          Zon 3, Vallentuna

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          myrtille
          Inlägg 01-09-2006, 19:18
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 324
          Medlem nr: 5 306

Jag vet verkligen ingenting om plommon, mer än att de smakar gott och har vackra träd. Du vet förmodligen långt mer än mig, Johan S., med flera plommonträd i din trädgård. Den dag jag skaffar trädgård ska jag absolut ha ett plommonträd, helst en mirabell.

Att jag lade mig i den här tråden ligger mera på ett språkligt plan. Det tycks råda viss begreppsförvirring på området plommon, och jag vill kunna sortera in tillvarons allehanda ting i olika fack men märker att det inte är så lätt just när det gäller plommonen. Och ju mer jag försöker ta reda på det här, desto mer förvirrat blir det.

Damassiner är min egen översättning från franskan av de plommon som odlas i Jura i Schweiz. Det görs ett brännvin också med samma namn: la damassine (det ordet lär ska vara härlett från den syriska huvudstaden Damaskus). Var det hör hemma artmässigt tvistar botanikerna om (plommonet alltså, inte brännvinet). En del menar att det är en helt egen art som sorteras in vid sidan om 'prunus domestica' och då skulle heta 'prunus institia', Damasträdet skulle också vara fader till - gissa vad - jo, mirabellen! Andra menar att det är underordnat 'prunus domestica' och då skulle heta 'prunus domestica ssp. institia', som väl är detsamma som krikon (?). Puh!

Var mirabellerna hör hemma någonstans vet jag alltså fortfarande inte, jag antar att de är underordnade 'prunus domestica' vid sidan om krikonen.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 10:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon