CITAT (catlady @ 02-09-2006, 17:53)
Håller med! Herregud det är väl inte att vara vuxen att vara 19 år?! Man har knappt gått ut gymnasiet, och det var minsann ingen i min årskull som ens snackade om att varken gifta sig eller skaffa barn då!
Det är skittufft att vara tonåring nuförtiden, och det ser inte alls ut som för bara 20 år sedan. Hela årsklasser är redan slutkörda och sönderstressade ens innan de börjar på Universitetet (som ALLA ska in på nuförtiden). Tror inte att alla fattar hur mycket skit en tonåringstjej måste stå ut med (bli kallad för hora och tafsad på i skolan, läsa mellan 15-20 olika skolämnen mellan 8-16 hela dagarna + läxor och föräldrar som är på en hela kvällarna för att man inte uppför sig som de vill, grupptryck om allt från märkeskläder till rökning, kanske en pojkvän som kräver analsex "för det gör brudarna i porrfilmerna", droger, sprit och fullständigt oförstående vuxna överallt...)
Cut the girl some slack!
Så fort man lär sig om konsekvenser av sitt beteende (och då menar jag inte en tjatande mamma - för det gör hon ändå hela tiden, utan att det inte finns ett enda par rena trosor att ta på sig en dag) så ändrar man på sig, så är det bara. Så länge mamma (för var är PAPPA i hela diskussionen???) städar, tvättar och lagar mat - varför ska man själv göra det då? En tonåring har MYCKET större tålamod med smuts och vet kanske att mamma ändå gör det tillslut. Och att tro att vänner kommer säga något om det är lite naivt, de bryr sig lika lite. Det är en helt annan sak när man bor själv första gången, då lär man sig snabbt och lortgrisarna är som bortblåsta! Om ett par år så är hon inte din lilla flicka längre och du får problem att ens nå henne per telefon. Njut medan du kan!
Är man 19år så är man vuxen! man bedöms som vuxen att göra värnplikt,ta körkort, köpa öl mm, eller kan det vara så att vi i Sverige har barnsoldater? och barn som kör bil? nää är man 19år så skall man betraktas som vuxen och då borde man klara av att städa sitt eget rum, jag har en dotter på 13år och hon har städat sitt rum i flera års tid.
Jag tycker fortfarande att om hon inte blir bättre så borde hon flytta hemifrån, var själv 16-17 år när jag flyttade hemifrån första gången.