CITAT (andersen @ 02-09-2006, 19:04)
Är man 19år så är man vuxen! man bedöms som vuxen att göra värnplikt,ta körkort, köpa öl mm, eller kan det vara så att vi i Sverige har barnsoldater? och barn som kör bil? nää är man 19år så skall man betraktas som vuxen och då borde man klara av att städa sitt eget rum, jag har en dotter på 13år och hon har städat sitt rum i flera års tid.
Jag tycker fortfarande att om hon inte blir bättre så borde hon flytta hemifrån, var själv 16-17 år när jag flyttade hemifrån första gången.
Håller med andersen.
Nitton år har alla vuxna varit... till o me vi som nu har tonåringar eller vuxna barn.
Skola och läxor har man också alltid haft... på min tid hade vi skola också på lördagar.
Jag/vi har fyra nu vuxna barn, tre flickor och en pojke.
Alla har de fått lära sig att hålla någorlunda ordning i sina rum...
jag har väl röjt en ggr/år... om de tillåtit att jag rotar igenom allt i rummen.
Visst har det sett ut som storhaveri ibland, men vi har sagt som så
att så länge de bor hemma och inte betalar hyra så får de följa våra regler.
Smutskläder som inte lagts i tvättkorgen, har hamnat på balkongen.
Krävdes ingen lång inlärningstid... när favorittröjan eller byxan inte fanns
i garderoben kom frågan... var är min....
svaret blev... har du stoppat den i tvättkorgen så ska den vara ren men om inte
så kan du leta ute på balkongen.
Sedan så har alla barnen fått lära sig att sköta tvättutrustnig... de har redan i 13-års ålder klarat av att sortera och köra tvättmaskin och tumlare.
Lika väl som de fått lära sig att laga lättare maträtter och baka och också spika, skruva och "fixa" smågrejs som ju alltid behövs i ett hem.
Ingen av dom står handfallen om en säkring går eller en hylla ska sättas upp.....
Barnen har inte mått illa av det... tvärtemot ... de har klarat sig utmärkt
när de flyttat hemifrån.