Jag tror att varför man reagerar så när äldre tränger sig i kön, luras eller är allmänt elaka är för att man har en bild av alla äldre damer som att vara fredliga, rara små gummor som bakar kanelbullar och ler milt.
Hade det varit ungdomar hade man inte höjt på ögonbrynen om de trängt sig i nån kö eller betett sig illa. Det hade man nog nästan räknat med.
En gång i väntan på att Posten skulle öppna köade jag tillsammans med en missbrukartjej och en prydlig, vithårig dam. En sådan där "riktig" mormor, liten och spröd med permanentat hår. Missbrukartjejen kommenterade nån småbarnsförälder eller nåt liknande och sa att de var "knäppa". Den rara mormorstanten svarade att "inget var väl i alla fall värre än alla dessa invandrare som tilläts komma in i landet. Apor skulle man ha på zoo och inte låta ränna runt hur som helst."
Både jag och missbrukartjejen var knäpp tysta tills Posten öppnade. Helt stum och kunde inte tro mina öron.
Tanter ska baka bullar, brodera och gå på bingo! Den äldre generationen ska också vara klokare, mer tolerant och ärlig än den yngre. Sådetså!!!