Har köpt hus i våras och till det hörde en gammal trädgård som tyvärr blivit totalt tömd av de förra ägarna. Jag sitter och skissar på drömträdgården, men jag kan så himla lite!
I nuvarande trädgården finns 2 gamla äppelträd, ett växthus, vinbärsbuskar, hallonsnår, 2 syrener, en spirea av något slag samt ett antal perenner (plymspirea, blå iris, flox, trädgårdsgullris).
Det är öppet mot nästan alla grannar = behöver snabbt insynsskydd och vindskydd.
Stor tomt 1500 kvm och litet hus, så det finns gott om plats. Huset ligger i "mitten" av en långsmal tomt och på baksidan står bärbuskarna, jämte huset äppelträdet och på framsidan... ingenting!
Ett par övervuxna rábatter finns, men är dötrista.
HJÄLP! ag har gjort en grovskiss på hur jag vill ha det, men jag behöver massor av tips. Vad ska jag skaffa för träd? Något som växer ganska sanbbt, men inte blir för stort. Inga mer fruktträd...
Jag bor i växtzon I, på gränsen till II och tomten är helt plan och vi har söderläge. Alla möjligheter, men jag är helt förvirrad!
Tillägg - jag har småbarn och hund, så det allra mest giftiga och ömtåliga sparar jag några år