Jag har en liknande tomt..
Nu vet jag inte hur vädersträcken är på din tomt men jag tänker sätta lite större träd (kanske lönn eller lind) i en rad mot norrsidan. Då skuggar de inte vår tomt. Har inga grannar däråt heller som kan förgrymmas av skugga.
Mot söder där vi har närmaste grannen har vi i år satt en tujahäck. Köpte plantor på 80-100 cm för 49:-/st på plantagen. (Det är faktiskt det enda bra köp jag gjort där.) Dom har vuxit ca 40 cm i år. Så dom är ju snabbväxande på höjden eftersom man inte toppar dom förrän de nått full höjd.
Ett pallkrageland är enkelt att anlägga om man vill he lite grönsaker eller som jag bara uppfyllnad på jättetomten.. Jag tänker göra ett på framsidan vänt mot söder så ena sidan är mot tomtgränsen. Sen tänker jag rama in det med spaljéstaket på 1,5 m för att skapa rumskänsla, hålla rådjur och grannens hund ute. Och så lite klätterväxter på det.
Ett buskage kan man också ha. Med lite blandade buskar.
Bra buske/träd som växer snabbt är ju fläder. Den har heller inte stora krav på jorden. Så man slipper gräva ett jättehål! Och så kan man ju göra saft av blommorna.
Ett fint träd att googla på är Prunus Accolade, vippkörsbär. Ett vackert prydnadsträd.
Jag tycker att det är viktigt att försöka rama in så man får det lite mer privat och hemtrevligt när man har en sån här typ av tomt.
Lycka till!
/Karolina
|