Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Snabbväxande träd till tom trädgård, Kan inte välja bland allt härligt!
          Mill
          Inlägg 30-08-2006, 21:17
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 25
          Medlem nr: 8 516

Jag skulle vilja ha tips om vackra och snabbväxande träd. Min nya trädgård (och första) är alldeles tom!

Jag har ett falurött hus med vita knutar och bor i ett område med lite bonnkänsla som jag vill behålla och spinna vidare på i trädgården.

Träden ska inte bli för stora och jag är inte förtjust i barrträd.

Växtzon 1-2

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Lena N
          Inlägg 03-09-2006, 11:38
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 807
          Medlem nr: 361

"Jag vill ha något i jorden i höst, för det är ju som en öken nu."

Ta det lugnt. Du har ju ett guldlägen för att åstadkomma en trädgård som passar dig och ditt sätt att leva. Utgå inte från att tomma ytor ska fyllas, utgå istället från vad du vill göra i din trädgård. T ex sittplatser i sol och skugga, grönsaksodling, bär och fruk, insysnskydd - utsikt o s v.

När du har gjort en lista på vad din trädgård ska innehålla går du ut och ser var det finns lämpliga platser för trädgårdsrum för olika ändamål. Planera sedan golv (gräs, plattor, gångar) väggar (häckar, buskar, plank mm) och tak (träd, skärmtak, pergola med klätterväxter).

När du har planeringen klar och gjort en del grovjobb kan du åka till plantskolan - inte förr. Det blir dessutom oftast billigare att ta det lugnt eftersom man i diskussioner med likasinnade blir erbjuden en del växter.

Själv har jag hållit på i 10 år att verkställa mina planer (som ändrat sig en hel del under resans gång tongue.gif ).

--------------------
          Lena
          Norra Skåne, zon 2-3

"Jordens frukter tillhör alla, men jorden tillhör ingen" Rousseau.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 12:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon