Med risk nu att tråden drar iväg långt, långt bort från recept

: men jag håller inte med dig Kurt!
Willys gurka innehöll:
stabiliseringsmedel, vanligtvis är det potatismjöl, helt Ok, men vad har den stackars potatisen varit med om för att betecknas som "kemiskt modifierad"?
förtjockningsmedel: agar vet jag inte vad det är, men mjöl gjort av fruktkärnor kan jag acceptera
konserveringsmedel: varför tillsätta något sånt i en produkt som enligt Netaave ska hålla 1 år i kylskåp?
konsistensmedel: kalciumklorid vet jag inte heller vad det är, men det låter som nåt som hör hemma i ett laborationsprov i plugget

surhetsreglerande medel: citronsyra fräter på tänderna och det är dj-ligt dyrt att gå till tandläkaren, dessutom gör det ont

Den enda effekten citronsyran har här är att det smakar lite syrligt, en skvätt vanlig citronsaft hade kanske gett samma resultat?
antioxidationsmedel: askorbinsyran går jag med på, men känner jag nu att jag behöver extra C-vitamin kan jag ju välja att ta en C-vitamintablett i stället för att äta Bostongurka...
färgämnen: det är ju precis som du säger totalt onödigt.
Så jag tycker inte alls att det låter värre än det är, jag är ingen hälso-freak, men varför kan vi inte få livsmedel som innehåller naturliga råvaror istf nåt som mer liknar resultatet av en kemisk laboration?