Fast delar av det här är ju grovt kriminellt. Att likna vid inbrott, med mera. Förtalskampanj är måhända etiskt/moraliskt värre (därom kan man tvista), men jag tror knappast sossarnas partisekreterare och partiledare kände till att en medarbetare skickade falska mail.
FP har hanterat det här på fel sätt. Hade man redan i mars lagt alla kort på bordet (vilket man uppenbarligen misslyckades med) så hade enskilda personer fått sparken, men partiledningen hade sluppit det mesta av den kritik som nu kommer.
För hårt att likna det vid Watergate, men det är lite åt det hållet tyvärr.
Jag är, trots att jag inte är folkpartist, en smula nedstämd över hela den här historien. Dels visar den på otroligt dåligt omdöme, en vinna-till-varje-pris-kultur, dels tar den bort fokus från sakfrågorna nu i slutet av valrörelsen. Att det skulle påverka valresultatet...tja...om folk väljer bort fp kanske de väljer kd eller M istället. De lär väl inte välja S/mp/V. Möjligen kan fler väljare stanna på sofflocket, vilket väl sägs gynna borgarna, fast, hur det blir i detta fall vet man ju inte.
--------------------
zon2.5
|