Sidor: 1, 2
AnitaO
"Spionskandalen" växer tydligen för varje timme.
Blir väl spännande att se hur långt upp i leden det sprider sig.
Hannele
Vaffö då då?
När vår egen stadsminister sitter kvar på sin stol efter massa missar efter tsunami katastrofen
och egen brottslighet vid eget bygge? Och massa annat.
Ju högre upp man sitter, desto mer egna missar får man göra, belönas med stora fallskärmar. sad.gif
LadyG
"Lars Leijonborg höll inne med sanningen i 42 timmar.
Han visste att folkpartiets inre krets känt till spionskandalen sedan i mars."

Det där är betydligt allvarligare än många tror. I våras skrev Lars Leijonborg i Dagens Nyheter att ”behovet av ett nytt, mindre korrumperat ledarskap kan bli ett av de starkaste argumenten att välja alliansen”. Redan medan han skrev det pågick spionaget och partisekreteraren visste om det.

Lars Danielsson t ex tvingades avgå efter att ha ljugit, gäller samma regler fortfarande?
KURT
CITAT (LadyG @ 06-09-2006, 09:51)

Det där är betydligt allvarligare än många tror. I våras skrev Lars Leijonborg i Dagens Nyheter att ”behovet av ett nytt, mindre korrumperat ledarskap kan bli ett av de starkaste argumenten att välja alliansen”. Redan medan han skrev det pågick spionaget och partisekreteraren visste om det.

För politiker betyder förtroende ALLT. Har man en gång gjort sig sårbar så är man slut, och de allra tuffaste personstriderna sker alltid mellan personer INOM partierna. Är man då sårbar så kan man inte fortsätta.

Lars Danielsson t ex tvingades avgå efter att ha ljugit, gäller samma regler fortfarande?

Det är väl uppenbart att också Leijonborg vetat om detta sedan i mars. Om Johan Jakobsson visste om det i mars och då enligt egen uppgift bad Per Jodenius gå ut med information i pressen om det olaga dataintrånget så är det ju orimligt att tro att inte Johan Jakobsson också informerade Leijonborg då också!
Farbror Blå

Och borta är tydligen alla större skandalerna, att högt uppsatta SSUare fuskat med medlemsregistrerna för tiotusentals kronor, att tönten Danielsson och kanske Persson ljugit i Tsunamikatastrofen.

Ut med dom som varit i datorerna ,ja!
Men det är tydligt att public servie styrs av sossarna, som till varje pris ska splittra alliansen.

Intrång är intrång, förnekar jag inte, men skadan-hur stor kan den vara?
LadyG
CITAT (KURT @ 06-09-2006, 10:56)
CITAT (LadyG @ 06-09-2006, 09:51)

För politiker betyder förtroende ALLT. Har man en gång gjort sig sårbar så är man slut, och de allra tuffaste personstriderna sker alltid mellan personer INOM partierna. Är man då sårbar så kan man inte fortsätta.

Det är väl uppenbart att också Leijonborg vetat om detta sedan i mars. Om Johan Jakobsson visste om det i mars och då enligt egen uppgift bad Per Jodenius gå ut med information i pressen om det olaga dataintrånget så är det ju orimligt att tro att inte Johan Jakobsson också informerade Leijonborg då också!

Det är ju frågan, Johan Jakobsson och Peder Jodenius kan ju ha vetat att de skulle åka ut på öronen om Lars Lejoborg fick veta och knipit käft. Lite osannolikt kanske, men möjligt.

Oavsett så är det bedrövligt sad.gif
askar
Lars Danielsson tvingades inte att avgå.

Göran Persson stod i TV och sa att det var ett val Danielsson själv gjort...
jag har fortfarande stort förtroende för honom och har bett honom stanna kvar
sa han.

Göran Persson var igår upprörd över att Leijonborg har förtroende för en lögnare....

Ja,ja... inte bara mitt minne är kort.

Nej jag tycker inte Leijonborg ska avgå...
Öht är hela historien sååå uppblåst.

SSU ordförande åtalas på fem punkter... sossarna ber att rättegången tas efter valet
och rättsväsendet nickar jakande ohmy.gif mad.gif

Sånt tycker jag är betydligt värre än att man snokar i varandras agendor...
om det nu inte kanske till o me är så att det är en sosse som varit behjälplig
i "affären"

Misstänkt ser det iaf ut när det just nu ploppar upp... när alla mätningar visat hur sossarna tappar väljare. wink.gif

Och NEJ! jag röstar inte på FP

smile.gif
LadyG
Två fel (eller fler) gör inte ett rätt. smile.gif
askar
CITAT (LadyG @ 06-09-2006, 10:08)
Två fel (eller fler) gör inte ett rätt. smile.gif

Alldeles riktigt smile.gif

Men som sagt...
denna sk spionaffär är så otroligt uppblåst av sossarna och media...

tycker iaf jag
Pirum
CITAT (KURT @ 06-09-2006, 09:56)

Kanske har de inte talat om det för Leijonborg...men Jakobsson _borde_ ju sannolikt ha informerat Leijonborg eftersom det (i mars alltså?) riskerade att nå pressen och då borde ju Leijonborg bli 'förvarnad'. I annat fall är ju Jakobsson en dålig partisekreterare.

Under alla omständigheter är det ju rimligt att både Johan Jakobsson och Per Jodenius avgår. Om Leijonborg ska avgå vet jag inte, i slutändan är det väl något som Folkpartiet får avgöra. Men jag tror att Leijonborg sitter kvar om borgarna vinner valet, men det kommer nog att bli ett jävla hallå om den här historien ett tag till. Hur absurdt man än kan tycka att det är så får nog den här historien anses vara snäppet värre än hur regeringen hanterade tsunamin. I tsunamifrågan kan man åtminstone skylla på inkompetens, dumhet, glömska och andra populära egenskaper. Men i den här spionfrågan finns inte mycket att skylla på.
birgitek
Äsch, det här är väl en storm i vattenglas. För min del tycker jag den lögn-, förtals- och smutskastningskampanj som utgick från socialdemokraternas partikansli i våras är betydligt allvarligare. Sen får Melitta Dumskog vara hur upprörd som helst nu, då skyllde hon ju på en enskild tjänsteman.
Birgit Ek
pejori
finns inge anledning för honom att avgå. smile.gif
ska man gå enbart på fiffel lögner och andra oegentligheter så ska alla partilers styrelse och toppskickt avgå....dom är lika goda kålsuppare allihop.
dom ser om sitt eget hus först och åker dom fast, har dom hög lön resten av livet ändå....dom förlorar aldrig sad.gif sad.gif
Pirum
Fast delar av det här är ju grovt kriminellt. Att likna vid inbrott, med mera.
Förtalskampanj är måhända etiskt/moraliskt värre (därom kan man tvista), men jag tror knappast sossarnas partisekreterare och partiledare kände till att en medarbetare skickade falska mail.

FP har hanterat det här på fel sätt. Hade man redan i mars lagt alla kort på bordet (vilket man uppenbarligen misslyckades med) så hade enskilda personer fått sparken, men partiledningen hade sluppit det mesta av den kritik som nu kommer.

För hårt att likna det vid Watergate, men det är lite åt det hållet tyvärr.

Jag är, trots att jag inte är folkpartist, en smula nedstämd över hela den här historien. Dels visar den på otroligt dåligt omdöme, en vinna-till-varje-pris-kultur, dels tar den bort fokus från sakfrågorna nu i slutet av valrörelsen. Att det skulle påverka valresultatet...tja...om folk väljer bort fp kanske de väljer kd eller M istället. De lär väl inte välja S/mp/V. Möjligen kan fler väljare stanna på sofflocket, vilket väl sägs gynna borgarna, fast, hur det blir i detta fall vet man ju inte.
AnitaO
Avgå eller inte kan man väl diskutera iofs.
Men så brukar det ju vara i den världen ....

Tycker däremot inte att man kan jämföra med t.ex. smutskastning m.m.
Olovligt dataintrång är ju trots allt kriminellt, och det är ju frågan om man ska acceptera detta när det kommer från personer som gör anspråk på att styra landet.

Nja .. jag tycker nog att han (och några till för den delen) ska ut i kylan.
KURT
CITAT (AnitaGg @ 06-09-2006, 12:03)

Olovligt dataintrång är ju trots allt kriminellt, och det är ju frågan om man ska acceptera detta när det kommer från personer som gör anspråk på att styra landet.

När det gäller sådana här "affärer" så är det sällan innehållet i affären som är intressant. Det får polis och åklagare reda ut, polisen utredde ju t ex smutskastningen med mail och fann det inte åtalbart. Och nu kommer polisen att utreda detta.

Den stora saken är hur man som politiker hanterar sådana här kriser. Ljuger man i pressen och medvetet undanhåller information så förlorar man förtroendet. Och förtroende är det enda en politiker har! Precis som DN:s ledarskribent Barbro Hedvall konstaterade i Ekot i morse så skulle Lars Leijonborg vara utesluten i en ev. borgerlig regering. Om han sedan avgår nu eller träder tillbaka senare har väl kanske inte så stor betydelse.
krellus
CITAT (Hannele @ 06-09-2006, 09:19)
Vaffö då då?
När vår egen stadsminister sitter kvar på sin stol efter massa missar efter tsunami katastrofen
och egen brottslighet vid eget bygge? Och massa annat.
Ju högre upp man sitter, desto mer egna missar får man göra, belönas med stora fallskärmar. sad.gif

Du har så HIMLA rätt!

Där sitter R.F Göran Persson och kaxar när han och regeringen har misslyckats katastrolfalt under denna mandatperiod.

Snacka om maktgalen karl!
AnitaO
CITAT (KURT @ 06-09-2006, 12:47)

När det gäller sådana här "affärer" så är det sällan innehållet i affären som är intressant. Det får polis och åklagare reda ut, polisen utredde ju t ex smutskastningen med mail och fann det inte åtalbart. Och nu kommer polisen att utreda detta.

Den stora saken är hur man som politiker hanterar sådana här kriser. Ljuger man i pressen och medvetet undanhåller information så förlorar man förtroendet. Och förtroende är det enda en politiker har! Precis som DN:s ledarskribent Barbro Hedvall konstaterade i Ekot i morse så skulle Lars Leijonborg vara utesluten i en ev. borgerlig regering. Om han sedan avgår nu eller träder tillbaka senare har väl kanske inte så stor betydelse.

Jo, det har du rätt i.
Förtroendet för sin egen person är ju det enda en politiker har att tillgå.
Förlorar dom det så kan dom ju helt enkelt inte sitta kvar.
Partiet har ju knappast råd att förlora röster för att "rädda" en enskild person.
hav
Klart han ska avgå om det kommer fram att han inte har hanterat detta på ett bra sätt eller t.o.m. varit delaktig. Tycker det är för tidigt att svara på nu.

Tänk så många individer som ingår i ett parti. Några kommer att misköta sig. Klart att man måste ordna upp fel, brott och misstag på ett schysst sätt, tycker det är viktigare än att låtsas tro att man kan förebygga alla fel.
Piccante
Jag förstår inte riktigt den här "avgångsmentaliteten" som finns i Sverige. Så fort någon skandal inträffar så skriker folk på någons avgång men borde inte den som är högst ansvarig först och främst stanna och se till att situationen reds upp? Det blir inte mindre oreda av att hastigt byta partiledare mitt i allt.

Självklart ska de som är föremål för polisutredning avstå från sin tjänst och de som uppenbart ljuger och inte längre har partiets förtroende men om Leijonborg inte är brottsmisstänkt och ingen inom Fp kräver hans avgång så bör han väl sitta kvar om han har sina medlemmars förtroende att göra det. Medlemmarna ska välja och avsätta partiledare inte media.
krellus
Ja, då hade ju ex: Anitra Steen rykt för länge sedan(systembolagshärvan) och Göran Persson(bostads byggar skandalen i Sparreholm).
krellus
Förresten.. man kan rösta på Reinfeldt eller inte men man måste säga att han verkar vara en stark och bra ledare.

Nu stöttar han Leijonborg och han har onekligen vettiga kommentarer i intervjun på expressen/aftonbladet. Läs själva...
birgitek
Olovligt dataintrång är ju trots allt kriminellt, .

Förtal är kriminellt (t.ex Persbrandt har ju stämt nån tidning) i det här fallet valde ju Reinfeldt att inte göra polissak av sossarnas förtalskampanj.
Rent etiskt tycker jag att förtal och smutskastning är otäckare än dataintrång.
Birgit Ek
AnitaO
CITAT (krellus @ 06-09-2006, 13:44)
Ja, då hade ju ex: Anitra Steen rykt för länge sedan(systembolagshärvan) och Göran Persson(bostads byggar skandalen i Sparreholm).

Jag tycker det är svårt att jämföra olika situationer.
Det som till syvende och sist blir avgörande, är väl hur stor förlusten blir i antal röster gissar jag oavsett vilken "skandal" man pratar om och vilket parti det gäller.

Enligt vad som står på Expressen så har partiet tappat 2,9 procentenheter sen i lördags, vilket väl är väldigt mycket.
Det är väl att jämföra med ett företag som gör storförluster. Då åker ju VD:n ut normalt sett.
KURT
CITAT (birgitek @ 06-09-2006, 13:55)

Olovligt dataintrång är ju trots allt kriminellt, .

Förtal är kriminellt (t.ex Persbrandt har ju stämt nån tidning) i det här fallet valde ju Reinfeldt att inte göra polissak av sossarnas förtalskampanj.
Rent etiskt tycker jag att förtal och smutskastning är otäckare än dataintrång.
Birgit Ek

Förtal är definitivt kriminellt och är det dessutom en enskilld person som förtalar så är det mycket enklare att få honom fälld, än vad det är att få en tidning fälld som jobbar under tryckfrihet. Att inte Reinfeldt valde att polisanmäla kan ju ha att göra med att inte ville ha innehållet i breven granskat i en rättegång, nu gjorde ju polisen ändå en utredning och valde att inte åtala. Om man kommer att åtala i detta fall eller ej är nog egenligen ointressant.

Politiker som ljuger i media kan inte vara kvar.
Månskensbonden
Bryr mig egentligen inte så mycket om hur det kacklas i ankdammen, men var det inte så att någon 'kommit över' någons inloggningsuppgifter?!
Jag förstår då inte varför man skriker "dataintrång" och "kriminell handling" etc.
Dataintrång trodde jag innebar att man hackar sig in, knäcker en inloggning, kringgår en kod mm. Här har tydligen någon "lånat" ett användarnamn och lösenord, och loggat in 'den vanliga vägen'.
huh.gif Inte precis vad jag kallar 'ett inbrott'...

Jag tycker det luktar skunk lång väg, och att den 'slarvige' sossen som inte kunde hålla tyst om sitt lösenord, inte heller brytt sig om att ändra det sedan i Mars....ja jisses... ohmy.gif ....har lite svårt att svälja att vårt land leds av folk som inte kan hemlighålla och regelbundet uppdatera lösenord, inte kan läsa loggfiler om hur någon annan varit inloggad under 'mitt' namn då och då, inte 'upptäcker' något så påstått 'allvarligt' förrän efter ett halvår...

Näe, "spionskandal" my ass.... wacko.gif Jag tycker det mer liknar gammal "hederlig" pajkastning...
kristerh
Jag tycker det är löjligt och så typiskt svenskt att skrika avgå efter varje händelse, svenska reporterkåren driver på detta eftersom de nu fått något smarrigt att rota i påeldade av sina vänner i sossetoppen wink.gif

det verkar som om ulvskog o co redan glömt sina egna affärer och de är ju inte få, här kommer några exempel:

Sahlin; toblerone och nu senast hjälpt sin dotter till toppjobb,
Freivalds: lägenheten och tsunami,
Lövdén; lägenhetsaffären som han slåss med näbbar o klor för att få köpa loss fast han som minister drivit att man inte skulle få köpa loss och bilda bostadsrätt,
Danielsson, kommentar överflödig,
GP:s fru, systembolaget,
Någon som minns stugorna som fackpamparna snodde, och som var menade till fattiga för rekreation...
SSU ordföranden som slogs på krogen,
fusket i bla SSU med medlemssiffror, för att få högre bidrag,
vad hände med ministern som klantade till sig och bla kallade busch för texasgalning, eller något liknande och var det inte något med någon kräftskiva oxså...

finns säkert fler, minnet är nästan lika dåligt som hos sossetopparna,
och är man sossepolitiker som gör bort sig belönas man oftast med nytt flott jobb som landshövding eller ambassadör...
birgitek
CITAT (kristerh @ 06-09-2006, 14:33)
Jag tycker det är löjligt och så typiskt svenskt att skrika avgå efter varje händelse, svenska reporterkåren driver på detta eftersom de nu fått något smarrigt att rota i påeldade av sina vänner i sossetoppen wink.gif

det verkar som om ulvskog o co redan glömt sina egna affärer och de är ju inte få, här kommer några exempel:

Lövdén; lägenhetsaffären som han slåss med näbbar o klor för att få köpa loss fast han som minister drivit att man inte skulle få köpa loss och bilda bostadsrätt,
Någon som minns stugorna som fackpamparna snodde, och som var menade till fattiga för rekreation...
vad hände med ministern som klantade till sig och bla kallade busch för texasgalning, eller något liknande och var det inte något med någon kräftskiva oxså...

och är man sossepolitiker som gör bort sig belönas man oftast med nytt flott jobb som landshövding eller ambassadör...

Du glömde att vi lever i ett land där AMS-chefen kan vara gift med ett statsråd i sittande regeringt
Birgit Ek
Snacka om jäv och nepotism!
KURT
CITAT (Månskensbonden @ 06-09-2006, 14:22)
Bryr mig egentligen inte så mycket om hur det kacklas i ankdammen, men var det inte så att någon 'kommit över' någons inloggningsuppgifter?!
Jag förstår då inte varför man skriker "dataintrång" och "kriminell handling" etc.
Dataintrång trodde jag innebar att man hackar sig in, knäcker en inloggning, kringgår en kod mm. Här har tydligen någon "lånat" ett användarnamn och lösenord, och loggat in 'den vanliga vägen'.
huh.gif Inte precis vad jag kallar 'ett inbrott'...

Jag tycker det luktar skunk lång väg, och att den 'slarvige' sossen som inte kunde hålla tyst om sitt lösenord, inte heller brytt sig om att ändra det sedan i Mars....ja jisses... ohmy.gif ....har lite svårt att svälja att vårt land leds av folk som inte kan hemlighålla och regelbundet uppdatera lösenord, inte kan läsa loggfiler om hur någon annan varit inloggad under 'mitt' namn då och då, inte 'upptäcker' något så påstått 'allvarligt' förrän efter ett halvår...

Näe, "spionskandal" my ass.... wacko.gif Jag tycker det mer liknar gammal "hederlig" pajkastning...

Det är väl inte "vanliga vägen" om man stjäl koder på någon annans dator? . Man åtalas för inbrott vare sig man bryter upp ett fönster, eller om man tar sig ingenom ett öppet fönster.

Och hade någon bara velat ta sig in så är väl inte det så alvarligt. Men nu verkar ju folkpartiet baserat hela sin politik på att kika över axeln på andra. I skolan avstänger man elever som fuskar, i alla fall vill folkpartiet stänga av elever som fuskar. Undrar om de också vill stänga av politiker som som inte klarar provet själva, utan behöver kika hos andra?
kristerh
CITAT (birgitek @ 06-09-2006, 14:49)
Du glömde att vi lever i ett land där AMS-chefen kan vara gift med ett statsråd i sittande regeringt
Birgit Ek

ojj hur kunde jag glömma wink.gif laugh.gif
det finns säkert fler saker att ta upp wink.gif
KURT
CITAT (birgitek @ 06-09-2006, 14:49)
CITAT (kristerh @ 06-09-2006, 14:33)
Jag tycker det är löjligt och så typiskt svenskt att skrika avgå efter varje händelse,  svenska reporterkåren driver på detta eftersom de nu fått något smarrigt att rota i påeldade av sina vänner i sossetoppen wink.gif

Birgit Ek

Ja nepotism är ju inte ovanligt i ett litet land som sverige.
kristerh
CITAT (KURT @ 06-09-2006, 14:54)
nepotism är ju inte ovanligt i ett litet land som sverige.

Det är ju bra att fackföreningar har pengar över till att göra sådan proaganda som filmen var... jag tycker dessutom att fackföreningar skall vara partipolitiskt oberoende wink.gif helt sjukt att i vissa fack betalar medlemmarna en del av avgiften till sossarna wink.gif
dessutom tror jag att det finns skolor i sossestyrda kommuner som tar betalt för maten wink.gif
Hur de har det i täby kommun är ju en sak för invånarna där, och uppenbarligen vill de ha det som det har annars hade de väl röstat på någon annan wink.gif unsure.gif
Gossen Ruda
Det går knappast att jämför tsunamihanteringen med dataintrång. Det senare är en kriminell handling, det förra bara klantighet och sånt är inte straffbart. Det är inte heller straffbart att ljuga. Möjligen om man talar under ed i en domstol men man kan blåljuga i TV utan att kunna bli lagförd. Vad som händer med förtroendet är en annan sak.
andersen
CITAT (kristerh @ 06-09-2006, 15:08)
CITAT (KURT @ 06-09-2006, 14:54)
nepotism är ju inte ovanligt i ett litet land som sverige.

Det är ju bra att fackföreningar har pengar över till att göra sådan proaganda som filmen var... jag tycker dessutom att fackföreningar skall vara partipolitiskt oberoende wink.gif helt sjukt att i vissa fack betalar medlemmarna en del av avgiften till sossarna wink.gif
dessutom tror jag att det finns skolor i sossestyrda kommuner som tar betalt för maten wink.gif
Hur de har det i täby kommun är ju en sak för invånarna där, och uppenbarligen vill de ha det som det har annars hade de väl röstat på någon annan wink.gif unsure.gif

Jag tycker inte att facket skall vara partipolitiskt oberoende. Utan tvärt om facket skall ha politisk samvärkan, och då framför allt då med ett arbetar parti.
kristerh
CITAT (andersen @ 06-09-2006, 15:16)
Jag tycker inte att facket skall vara partipolitiskt oberoende. Utan tvärt om facket skall ha politisk samvärkan, och då framför allt då med ett arbetar parti.

och varför då wink.gif jag trodde fackföreningar var till för att skydda och ta hand om medlemmarna, inte för att gynna politiker, men jag kanske har missförstått det hela wink.gif unsure.gif
Sedan kan man ju undra om partiet som kallar sig för ett arbetarparti verkligen är det wink.gif det verkar inte så...
andersen
CITAT (kristerh @ 06-09-2006, 15:23)
CITAT (andersen @ 06-09-2006, 15:16)

och varför då wink.gif jag trodde fackföreningar var till för att skydda och ta hand om medlemmarna, inte för att gynna politiker, men jag kanske har missförstått det hela wink.gif unsure.gif
Sedan kan man ju undra om partiet som kallar sig för ett arbetarparti verkligen är det wink.gif det verkar inte så...

Då skall jag tala om för dej varför.

Jag tar fall i från värkligheten... på en liten arbetsplats så togs sista bussen från arbetsplatsen bort då gick facket in och pratade med kommunen som i sin tur talade med bussbolaget, och allt löste sig.

Allt ifrån dagisplatser till matbutikers läge är politik, och då är det bra om folk kan påvärka det med tex fackets hjälp eller hur?
andersen
På frågon om Leijonborg bör avgå, det är inte helt lätt... ja om han kände till saken utan att agera.
kristerh
CITAT (andersen @ 06-09-2006, 15:33)
Då skall jag tala om för dej varför.

Jag tar fall i från värkligheten... på en liten arbetsplats så togs sista bussen från arbetsplatsen bort då gick facket in och pratade med kommunen som i sin tur talade med bussbolaget, och allt löste sig.

Allt ifrån dagisplatser till matbutikers läge är politik, och då är det bra om folk kan påvärka det med tex fackets hjälp eller hur?

Ja det var ju ett tungt vägande själ unsure.gif
det problemet hade man nog kunnat lösa ändå wink.gif
håller med om att mataffärers läge är politik, det var inte så länge sedan någon kommun gav bort en attraktiv tomt till konsum wink.gif när förskräckliga Lidl ville bjuda miljoner för samma tomt wink.gif

jag förstår inte vad facket har med placering av mataffärer o dagis att göra,
det borde skötas av kommunaltjänstemän som planerar efter en stadsplanering...
andersen
CITAT (kristerh @ 06-09-2006, 15:53)
jag förstår inte vad facket har med placering av mataffärer o dagis att göra,
det borde skötas av kommunaltjänstemän som planerar efter en stadsplanering...

Om inte facket kan hjälpa sina medlemmar att få dagisplatser då blir det svårare att ha ett arbete överhuvudtaget, mataffärers placeringar är samma sak där kommuner vill ha affärer många gånger utanför där folk bor, och då blir folk många gånger tvingade att ha bil.

Om inte facket hadde politisk samvärkan så hadde bara pengarna styrt allt, därför är det viktigt med politisk samvärkan, och jag har svårt att se att den politiska samvärkan kan ske med tex moderaterna, pga i min värld så gynnar inte moderaterna arbetarna.

Ps förlåt till trådskaparen, för sidospåret.
birgitek
Tycker att fackförbunden borde vara helt politiskt obunda. Jag vill vara med i facket, men absolut inte stödja sossarna. Hur löser man det?
Birgit Ek
Lady Hamilton
Inget borgeligt parti vill överhuvutaget ha kvar fackföreningarna. Så det "bor" nog lite vänster i dig ändå birgitek wub.gif
andersen
CITAT (birgitek @ 06-09-2006, 16:05)
Tycker att fackförbunden borde vara helt politiskt obunda. Jag vill vara med i facket, men absolut inte stödja sossarna. Hur löser man det?
Birgit Ek

Ja du Birgit det är inte helt lätt, och då tänker jag främst på olika lagar som har tillkommit med hjälp av fackligpolitisk samvärkan är du imot tex semesterlagen mm?
kristerh
CITAT (andersen @ 06-09-2006, 16:14)
då tänker jag främst på olika lagar som har tillkommit med hjälp av fackligpolitisk samvärkan är du imot tex semesterlagen mm?

Som om det inte skulle gå att samarbeta mellan fack o politiker utan partipolitik wink.gif fackföreninarna bör utöva alla sätt att få fram det som är bra för medlemmen, det kan/bör de göra genom sin storlek inte pga partiboken, det är ju som vilken intresseorganisation som helst.
andersen
CITAT (kristerh @ 06-09-2006, 16:26)
CITAT (andersen @ 06-09-2006, 16:14)
då tänker jag främst på olika lagar som har tillkommit med hjälp av fackligpolitisk samvärkan är du imot tex semesterlagen mm?

Som om det inte skulle gå att samarbeta mellan fack o politiker utan partipolitik wink.gif fackföreninarna bör utöva alla sätt att få fram det som är bra för medlemmen, det kan/bör de göra genom sin storlek inte pga partiboken, det är ju som vilken intresseorganisation som helst.

Nää dom är inte vilken intresseorganisation som helst! dom har format hela vårat samhälle sedan skotten i Ådalen,

Och det är bra för den enskilda medlemmen att facket arbetar med politiska frågor, LAS, Semesterlagen, är bra exempel på bra saker som gynnar den enskilda medlemmen.

Jag måste gära avslut här, fru andersen vill att jag hjälper till i hemmet.
krellus
CITAT (birgitek @ 06-09-2006, 16:05)
Birgit Ek

Jag är med i SIF vilket fungerar bra för mig.
Jag skulle ALDRIG kunna bli medlem i LO...
Piccante
Jag är lyckligtvis medlem i Saco så jag slipper debatten men en bekant till mig är aktiv miljöpartist. Han ifrågasatte varför hans fackklubb skulle ge extra partibidrag under EMU valskampanjen. Han ville inte bidra till jasidans kampanj med sin fackavgift för han tyckte att facket hellre skulle ägna sig åt frågor som rörde hans arbetsplats t.ex att protestera mer när företaget hotades av utflyttning till Tyskland. Men hans fackklubb sade nej till extra pengar för att uppvakta politiker ang utflyttningen av jobb men gav bidrag till socialdemokraternas ja kampanj utan votering på mötet trots att han hade begärt det! Jag skulle aldrig vara med i en fackförening som helt sitter i knät på ett politiskt parti och göder dem ekonomiskt.
birgitek
CITAT (Hamilton @ 06-09-2006, 16:11)
Inget borgeligt parti vill överhuvutaget ha kvar fackföreningarna. Så det "bor" nog lite vänster i dig ändå birgitek wub.gif

Inte mycket vänster , jag har under större delen av mitt yrkesverksamma liv varit företagare med anställda. Det var självklart för mej att vara med i en arbetsgivarorganisation och att teckna kollektivavtal. Tycker att avtalen var ett stöd även för mej som företagare, vid ev.konflikter med personal var det bara att plocka fram avtalet och läsa "detta är vad som gäller, punkt slut". Tycker som företagare att det är bra med fasta regler och avtalen gynnade mej lika ofta som den anställde. Vill därför som anställd vara med i facket, normalt behövs det inte, men vid en ev. dispyt är det skönt att det är fastställt vad som gäller.
Birgit Ek
Gossen Ruda
Lite historik kanske kan förklara sammanhangen. Att vänstern kallas för just det går tillbaka till 1789 och den franska nationalförsamlingen där dom konservativa fick ta plats till höger om talmansbordet. Därför kallades dom för högern och motståndarna då givetvis vänstern.

Arbetarrörelsen tog fart under industrialismen på 1800-talet när kapitalisterna hänsynslöst utnyttjade arbetarna. Som en reaktion på detta började dessa bilda fackföreningar för att kunna sätta åtminstone lite press tillbaka, men det var först när Marx och Engels kom med det Kommunistiska manifestet 1848 som en klar ideologi skapades.

Arbetarkampen kom att föras på två håll, dels fackföreningarna och dels genom att olika socialistiska och kommunistiska partier bildades för att kunna påverka uppifrån. Därför är vänstern, fackföreningar och vänsterpartier nära och förmodligen oupplösligt knutna till varandra.

Att det sen bland både höger och vänsterpolitiker ibland uppstår diverse konstigheter har nog med det mänskliga psyket att göra. Lord Acron formulerade redan under slutet av 1800-talet tesen: Makt korrumperar, total makt leder ofta till total korrumption.

Där finns det många exempel, t.ex. Skandiadirektörerna och Percy Barnevik. Går man till politiker i utlandet så fanns/finns Hitler, Stalin, Lukasjenko(stavningen?), Putin, Mugabe och en hel del till. Människan klarar ofta inte av att få för mycket makt.
birgitek
CITAT (andersen @ 06-09-2006, 16:42)
.

Nää dom är inte vilken intresseorganisation som helst! dom har format hela vårat samhälle sedan skotten i Ådalen,

Tyvärr är det så. resultatet är ju inte direkt lysande..........

Ja, jag tycker att arbetstagarorganisationer/ fack borde vara rena opolitiska intresseorganisationer.Det är faktiskt oetiskt att den enskilkde individen inte själv får bestämma om och i så fall vilket parti man vill stödja.
Sen tycker jag också att det är fel att facken organiserar A-assan,eftersom a-kasseersättning är statligt finansierad, alltså av dina och mina skatter. Tyvärr är det i praktiken ( även om det är min rätt) näst intill omöjligt att vara med i A-kassan utan att vara fackligt
Birgit Ek
Månskensbonden
CITAT (KURT @ 06-09-2006, 14:52)
...Det är väl inte "vanliga vägen" om man stjäl koder på någon annans dator? . Man åtalas för inbrott vare sig man bryter upp ett fönster, eller om man tar sig ingenom ett öppet fönster. ...

Nja...kolla med ditt försäkringsbolag så finner du nog att det är en betydande skillnad på om någon bryter upp ett låst fönster/dörr, eller om du lämnat ytterdörren öppen på ditt hus. Eller vid bilinbrott t ex.... Du får inte en krona på försäkringen om bilen är olåst och nyckeln sitter i.
Så begreppet 'inbrott' har högst olika definitioner och konsekvenser, beroende på omständigheterna.

Dessutom, att vara så otroliogt naiv/klantig att man inte ens använder en brandvägg som skydd för sitt 'jättehemliga' intranät....*skakar på huvudet*....
askar
Ju mer jag hör om den sk spionaffären...
desto mer stärks min tro att det hela var "planterat" av sossarna.

Något som de haft i bakfickan att ta fram i händelse av svikande väljarsiffror.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon