CITAT (fruberglund @ 06-09-2006, 14:35)
CITAT (Leia @ 06-09-2006, 13:32)
Vi funderar på att gifta oss borgeligt av juridiska skäl. Vi är båda av den åsikten att vi inte tror att vi skulle älska varandra mer för att vi förlovar oss eller gifter oss. Men om vi uppfattat det rätt så är man mer skyddad som gift än som sambo, om den andre skulle avlida.
Vi ska behålla våra namn som det ser ut i dag, och vi kommer nog inte ens tala om det för släkt och vänner(?). (jag vet att det låter oromantiskt, men vi älskar varandra ändå!

)
Är det tingsrätten man vänder sig till då? Kostar det något med en borgelig vigsel?
Tycker det låter skittråkigt! Att vara gift är nånting man ska vara stolt över och inte smussla med! Och varför skulle ni inte berätta för nån, skulle ni skämmas över att vara gifta? Det låter precis som ni tycker det är fult att vara gift, det gör mig ledsen.
Man kan älska varann utan att vara gifta och inget säger att man älskar varann mer för att man gifter sig, det håller jag med om men det låter precis som ni tycker tvärtom, att man skulle älska varann mindre om man gifter sig eller förlovar sig.
Och att bara gifta sig för pengars skull (arv) tycker jag låter väldigt ....finner inte ens ord

Tycker man inte giftermål är mer än så så tycker jag likaväl man kan låta bli och skriva testamente istället!
Från en som tycker giftermål är en vacker sak och jag är väldigt STOLT över att vara gift!
Det kanske är så att dom inte ska berätta för släkt och vänner i förväg för att dom vill ha en enkel ceremoni utan ståhej.
Det är inget konstigt med det tycker jag.
Sen vad gäller att skriva testamente så är det inte heltäckande.
Att man gifter sig för att skydda varandra ekonomiskt vid ett eventuellt dödsfall är väl en kärlekshandling.
Ju större bröllop ju mer älskar man varandra ... eller?
Det resonemanget förstår jag inte alls.