Jag svarar bara för mig själv här och ger inga goda råd eftersom jag inte öht. känner frågeställaren.
Men ...
Jag vet av min egen erfarenhet att det som hjälper mig mest ur "mörka" perioder är att sysselsätta mig med nåt kreativt, skapande ... t.ex. att jobba i trädgården, måla, koka marmelad, skulptera, drömma mig bort i frökataloger, hugga ved, designa ett spektakulärt hönshus ... vad som helst som kräver lite fokusering, distraherar en från det "mörka" och dessutom ger ett resultat som man kan vara stolt över efteråt.
Meningslösheten är människans värsta fiende. Nästan alla människor mår bra av att känna att dom skapar nåt. Dessutom blockerar det ångesten under tiden man håller på ... med vad man nu håller på med.
Det är ingen tillfällighet att så många människor mår dåligt i Sverige idag.
Att sitta och mysa med ljus och känslosam musik ger mig panikångest inom 5 röda.
Att korka upp en låda billigt spanskt och surfa på Odla m.m. tills man trillar av stolen hjälper för stunden ...
Hoppas du hittar ditt sätt att må bättre Maudan !!!
--------------------
Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen. Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård Hannasgarden.se
|