Alltså, har du något av detta i hemmet: Maskindiskmedel, tvättmedel, tändvätska, lacknafta, T-röd, aceton, brödknivar, så kan du också ha ett gullregn i trädgården.
Jag har själv 3 små barn på 1, 3 och 5 år och tycker att det där om växters giftighet är så överdrivet. Jag har aldrig sett varken mina eller någon annans barn gå fram och bryta av en stor bit av en växt för att sedan tugga i sig. De äter ju knappat ens gurkan på tallriken så varför i hela fridens namn skulle de börja äta riddarsporrar, gullregn eller annat ute?
Den som i så fall ändå kan tänkas göra det är väl en riktigt liten bebis och dem har man ju ändå koll på hela tiden, de kryper knappast omkring som små obevakade jordfräsar.
Dessutom: växter i så små mängder som ett barn får i sig är inte giftigare än att de ger magknip eller svada i munnen. Det är MYCKET värre med de hushållskemikalier vi alla har hemma.
Är du ändå orolig så gå in på Giftinformationens hemsida och kolla upp giftigheten för olika växter, jag tror du lugnas betydligt av det. Och tex gullregnsbaljorna går ju att plocka bort. Jag brukar ta bord liljekonvaljernas röda bär, för de är så lika tex lingoneller andra goda bär. Annat, som fingerborgsblommor får vara.
|