Hm, alla sådana här diskussioner brukar leda till samma resultat, någon säger att det är sockrets fel, någon annan att man inte kan gå upp om man ligger på energiminus, och den tredje förordar motion
Själv har jag, som jag nog sagt tidigare, gått ner några kilo, ett dussin eller så, på ett par månader, genom att främst lägga om kosten. Mindre sötsaker, mindre pasta, mindre kött, men mer grönsaker, mer frukt, mer ris och mer potatis. Men allra främst, färre och mindre portioner. Motionerat har jag inte gjort ett skvatt ungefär, kanske 5 kortare cykelturer senaste månaden. Fast jag promenerar en del.
Hur som helst, det jag ville säga var att effektivaste sättet att gå ner i vikt är att äta mindre, men det effektivaste sättet att behålla vikten är nog att träna.
Jag märker att jag, efter viktnedgången, är både klenare och har sämre kondition än för ett par månader sedan. Inte mycket sämre, men en smula. Tror inte jag är hälsosammare nu än när jag satt i soffan och käkade jordnötter till fotbolls-VM

Räknar med att snabbt bättra på kondition/ork igen dock, genom att äta mer (fullkorns)pasta osv samt cykla mer.
Som svar på frågan hur tjocker man får vara så tycker jag att man får vara så tjocker som man vill...utseendemässigt ska folk ge fullständigt fan i andras utseende, och hälsomässigt, ja, då kan ju nära vänner såklart försöka uppmuntra en viktnedgång för den kraftigt överviktige. Huruvida en liten övervikt (enl BMI) är farligt är såvitt jag förstår diskutabelt.