Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Platan
          jegi
          Inlägg 05-09-2006, 20:43
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem nr: 5 651

Har just fått nys om att det finns en platan (Platanus x acerifolia ’Stockholm’) som är härdig till zon 3-4. Det är något som jag bara måste ha.
          Det enda ställe jag sett som för det är Tönnerfors plantskola i Halmstad, men dom ägnar sig bara åt partihandel. Nån som vet om man kan få tag på det nån annanstans?

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Big Gardener
          Inlägg 08-09-2006, 16:36
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem nr: 4 943

Ok. Jag misstror dig inte om den informationen du fått, men eftersom jag har mycket tillförlitlig "inside-information" (jag är sambo med en av säljarna på Tönnersjö) smile.gif så vet jag att du inte kommer kunna köpa Stockholmsplatan som barrotsplanta och det av två skäl:

1. Platanen är ett av de träd som avmognar riktigt sent. Plantskolorna börjar plocka upp och leverera sina träd först då de har tappat sina blad, avmognat och gått i vintervila. Eftersom platanen är så sen i sin avmognad, är det risk för uttorkning vid höstplantering, och därför rekommenderas vårplantering. Det är också därför platanen ska levereras med klump och ej barrot, eftersom risken för uttorkning blir ännu mindre.

2. Stockholmsplatanen är en av de träd som har ett mycket stort beroende av mycorizza-svamp för sin etablering och har man inte med något av jorden har den troligtvis mycket svårt att etablera sig.

Troligtvis har den du pratat med missförstått dig och trott att det handlade om vanlig platan (som i sin minsta storlek kan levereras som barrotsträd, även om det inte rekommenderas). I övrigt har du rätt, barrotsträd är ca 30-50% billigare än träd med klump, i de fall det är möjligt att leverera träd utan klump.

--------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 11:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon