CITAT (stina @ 08-09-2006, 20:48)
Men nu får inte jag ihop det!
När man ska gå ner i vikt är det viktigt att äta ofta för att hålla igång förbränningen. Det sägs att: Om du äter sällan så går kroppen ner på sparlåga - viktuppgång.
Nu säger ni att man ska äta ofta och regelbundet om man ska gå upp i vikt! Varför då????
Undrar en förvirrad Stina....
Sparlåga, iaf i den mening som populärpressen menar, är något av en myt. För att kroppen ska dra åt svångremmen på det viset krävs långvarig och hårda kalorirestriktioner. Det de flesta kallar bantning räcker inte.
Att man går upp igen direkt efter en bantning beror ofta på ett allt för ivrigt smaskande på favoritfödan man avstått från, inte att kroppen har förhöjd fettinlagring p g a svält.
Ämnesomsättningen anpassar sig efter en tids diet, runt 6-8 veckor beroende på kalorirestriktionens intensitet, men i detta sammanhang rör det sig om en sänkning på cirka 10-15%. Detta är utöver den sänkning som följer av att man förlorar kroppsmassa och förbrukar mindre energi i vila.
För att hålla förbrukningen jämn bör man äta regelbundet, i mellan 3 och 4 timmars intervaller. Den som vill gå upp i vikt bör dessutom försöka få i sig en högre andel nyttiga fetter och kolhydrater. proteiner mättar för bra, och risken finns att hungern inte infinner sig till nästa mål.
Det är bättre att styrketräna än jogga om man vill gå upp i vikt eftersom styrketräningen bygger muskler medan joggningen har hög fettförbränning.
Så har jag fattat det iaf, efetr att ha plöjt igenom Body Magazine och lite andra källor. Jag kan ha fattat fel