|
Ja hur gör man då? I vikt alltså. Skulle vilja gå upp ett par kilo men lyckas inte. Väger nu 55kg och är 165 cm, innan jag fick barn vägde jag runt 60kg, men efter amning och kolik nätter rasade jag i vikt och de kilona vill inte komma tillbaka. Och jag äter mycket för att vara tjej! Älskar kakor och bullar odyl. men försöker ändå tänka lite på vad jag stoppar i mig för det är ju´ändå inte bra att äta en massa socker även om man är smal. Plus att jag får så dålig hy av chips och choklad. Hur ska jag som sagt kunna gå upp i vikt och ändå ha ett någorlunda sunt leverne?
anna_rispan
08-09-2006, 16:34
tror du inte att det kommer av trädgårdsarbete. mina armar ser starkare efter några säsongers trädgårdsarbete än när jag gick i gymnasiet.
Det enda sätt jag kommit på är att träna och skaffa sig muskler. Jag kan inte gå upp i fettvikt och borde nog inte göra det heller....det skulle bara yttra sig som ett floppigt sladder runt kroppen.  Jag är helt enkelt skapt för att vara petite, har tunn benstomme. Det kanske du också har? Muskler är helt rätt om man vill stadga till sig lite.  Kakor och bullar och massa fett skulle inte funka på mig, däremot tror jag på att äta mer av den nyttiga maten. Mycket protein.
Jag är ju´en ganska aktiv person och har oftast "myror i brallan", har inte ro att sitta och titta på tv någon längre stund. Det längsta jag sitter är när jag svammlar på odla  Och så springer jag också emellan datorn och gör andra saker samtidigt, så jo visst går en del energi åt till trädgården och hemmet, sonen, valpen osv. men jag var ju lika förut när jag vägde 5 kilo mer..... Fast nu slår det mig faktiskt en sak, jag drack alkohol väldigt mycket oftare innan jag fick barn, kan det var det?
anna_rispan
08-09-2006, 16:42
kan säkert vara alkholen. det ska ju vara massor av kalorier i alkohol
CITAT (Leia @ 08-09-2006, 17:41) Fast nu slår det mig faktiskt en sak, jag drack alkohol väldigt mycket oftare innan jag fick barn, kan det var det?  Det är ju oerhört mycket kalorier i alkohol, så visst kan det vara det. Och så är det ju stimulerande för aptiten också. Men för mig hjälpte inte det heller, jag vägde snarare ännu mindre på den tiden jag var i festaråldern. Inget har bitit på mig, inte graviditet, inte P-piller, inte ens en ämnesomsättningssjukdom som borde göra att jag går upp i vikt. Så här är det bara muskulatur som gäller.
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-09-2006, 17:38) Det enda sätt jag kommit på är att träna och skaffa sig muskler. Jag kan inte gå upp i fettvikt och borde nog inte göra det heller....det skulle bara yttra sig som ett floppigt sladder runt kroppen.  Jag är helt enkelt skapt för att vara petite, har tunn benstomme. Det kanske du också har? Har precis börjat styrke träna igen, det gjorde jag också innan sonen, så det har faktiskt funnits i mitt huvud att jag behöver bygga upp musklerna lite igen. Men tunn benstomme har jag då rakt inte- tvärtom. Jag och sambon är nästa lika breda över handlederna och relativt stora fötter mot min längd har jag också, jag är absolut inte "nätt" i kroppen annars.
CITAT (anna_rispan @ 08-09-2006, 17:42) kan säkert vara alkholen. det ska ju vara massor av kalorier i alkohol Jaha, då är det bara att sätta sig och pimpla bärs då!  Nej, jag skojjar bara det tänker jag inte göra.
Nääää, satsa på styrketräning istället!  Fast nykterist behöver man inte vara för det....
Kom ihåg att man brukar räkna med att ämnesomsättningen sjunker med åldern, och då går vi automatiskt upp några kilo i vikt. Inte så kul lösning att vänta på att man ska bli äldre imho så då ärdet bara att träna, äta nyttigt och vara riktigt envis.
Det är lika svårt att gå upp i rätt vikt som ner, tyvärr.
anna_rispan
08-09-2006, 16:51
blutsaft är ju något man kan köpa. det innehåller bland annat alkohol o ska vara aptitretande eller nåt. om jag minns rätt från mitt arbete inom hemtjänst
CITAT (Leia @ 08-09-2006, 17:47) Jaha, då är det bara att sätta sig och pimpla bärs då!  Nej, jag skojjar bara det tänker jag inte göra.  Vad gott det skulle vara med en kall öl...  Det finns ju alkoholfri också. Den kanske inte är lika kaloririk...
CITAT (anna_rispan @ 08-09-2006, 17:51) blutsaft är ju något man kan köpa. det innehåller bland annat alkohol o ska vara aptitretande eller nåt. om jag minns rätt från mitt arbete inom hemtjänst Malvitona finns det nåt som heter också. Vet ej om den är receptfri. Det används för att stimulera aptiten...det är lite alkohol i den också.
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-09-2006, 17:51) CITAT (Leia @ 08-09-2006, 17:47) Jaha, då är det bara att sätta sig och pimpla bärs då!  Nej, jag skojjar bara det tänker jag inte göra.  Vad gott det skulle vara med en kall öl...  Det finns ju alkoholfri också. Den kanske inte är lika kaloririk... Ja jag blir faktiskt riktigt sugen, men jag kollade kylskåpet och det såg ut som Ryssland på alkolfronten....
anna_rispan
08-09-2006, 16:54
ja just det malvitona finns ju också. de som hade den hade fått den på recept. blutsaft kan man väl köpa på hälsokostbutik
ninnisky
08-09-2006, 16:55
CITAT (anna_rispan @ 08-09-2006, 17:51) blutsaft är ju något man kan köpa. det innehåller bland annat alkohol o ska vara aptitretande eller nåt. om jag minns rätt från mitt arbete inom hemtjänst Innehåller numera inte alkohol! Kollade just på min flaska i kylskåpet
Fast min aptit behöver inte stimuleras, jag lovar!!!!  Jag kan äta hur mycket som helst om jag bara slipper tillaga eländet, för matlagning tycker jag är tråkigt....
anna_rispan
08-09-2006, 16:56
nejmen! jaha, då får man väl spetsa själv då. men den är väl lite aptitstimulenade eller har jag blandat ihop det??
Men var det så Leia att du har dålig aptit?
anna_rispan
08-09-2006, 16:57
oj oj oj, här associerar vi vidare o svara om varandra. men jag hoppas att Leia känner att hon fått några vettiga svar iallafall. att bygga upp kroppen. med muskler inte dallrigt fett. jag röstar för trädgårdsarbete.
CITAT (LadyG @ 08-09-2006, 17:50) Kom ihåg att man brukar räkna med att ämnesomsättningen sjunker med åldern, och då går vi automatiskt upp några kilo i vikt. Inte så kul lösning att vänta på att man ska bli äldre imho så då ärdet bara att träna, äta nyttigt och vara riktigt envis.
Det är lika svårt att gå upp i rätt vikt som ner, tyvärr. Min mamma gick också ned MYCKET efter oss barn. Men skillnaden mellan henne och mig är just aptiten, hon äter ju´inget. Men när hon passerade 55 så blev hon något rundare och ser mer normal ut. (hon har verkligen varit spinkig)
CITAT (stina @ 08-09-2006, 17:56) Men var det så Leia att du har dålig aptit? Nej jag äter som en häst!!!!
Tungt trädgårdsarbete i så fall. Inte springa omkring, då bränner hon ju bara ännu mer kalorier!  Så stå still och gräv!  (och så finns ju gymmet också  )
CITAT (anna_rispan @ 08-09-2006, 17:57) oj oj oj, här associerar vi vidare o svara om varandra. men jag hoppas att Leia känner att hon fått några vettiga svar iallafall. att bygga upp kroppen. med muskler inte dallrigt fett. jag röstar för trädgårdsarbete.  trädgårdsarbete är superbra för då har man roligt hela tiden utan att ens märka att man tränar. Det tar ordentligt också...det märkte jag när jag skulle gräva för ett nytt träd vi köpt. Jag hade sån träningsvärk som om jag hade varit med om ett supertufft bodypump-pass ungefär.
anna_rispan
08-09-2006, 17:02
ja precis, gräva, lyfta stockar, plantera, rycka upp stora tuffa ogräs. kankse om du börjar med något stenprojekt. typ en mur, eller stenparti, eller bara att sätta kantsten runt allt.
CITAT (anna_rispan @ 08-09-2006, 18:02) ja precis, gräva, lyfta stockar, plantera, rycka upp stora tuffa ogräs. kankse om du börjar med något stenprojekt. typ en mur, eller stenparti, eller bara att sätta kantsten runt allt. Min trädgård är ett ständigt stenprojekt!  Jag ÄLSKAR sten!
anna_rispan
08-09-2006, 17:04
vad roligt! har du bilder på det??
Jag skulle nog rekommendera att äta ofta och nyttigt, i 3-4 timmars intervaller så att kroppen hela tiden har bränsle. Dvs samma attackvinkel som när man ska banta Bra information, en början iaf. Och du Leia, lycka till!
CITAT (anna_rispan @ 08-09-2006, 18:04) vad roligt! har du bilder på det?? Ja, lite, men nu kallar familjen! Återkommer senare! Ha det!
Hannele
08-09-2006, 18:27
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-09-2006, 17:38) Det enda sätt jag kommit på är att träna och skaffa sig muskler. Ja, men muskler får man inte utan att äta, en del protein, även bra fett. Allsidig kost, äta tillräckligt ofta.
Men nu får inte jag ihop det! När man ska gå ner i vikt är det viktigt att äta ofta för att hålla igång förbränningen. Det sägs att: Om du äter sällan så går kroppen ner på sparlåga - viktuppgång. Nu säger ni att man ska äta ofta och regelbundet om man ska gå upp i vikt! Varför då???? Undrar en förvirrad Stina....
CITAT (Leia @ 08-09-2006, 17:53) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-09-2006, 17:51) CITAT (Leia @ 08-09-2006, 17:47) Jaha, då är det bara att sätta sig och pimpla bärs då!  Nej, jag skojjar bara det tänker jag inte göra.  Vad gott det skulle vara med en kall öl...  Det finns ju alkoholfri också. Den kanske inte är lika kaloririk... Ja jag blir faktiskt riktigt sugen, men jag kollade kylskåpet och det såg ut som Ryssland på alkolfronten....  Det såg ut som Ryssland i kylskåpet ... dvs, där fanns bara vodka och ingen mat. Sicket elände !!! Ett kylskåp utan snus är ren misär !!!
CITAT (Gurkan @ 08-09-2006, 21:13) CITAT (Leia @ 08-09-2006, 17:53) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-09-2006, 17:51) CITAT (Leia @ 08-09-2006, 17:47) Jaha, då är det bara att sätta sig och pimpla bärs då!  Nej, jag skojjar bara det tänker jag inte göra.  Vad gott det skulle vara med en kall öl...  Det finns ju alkoholfri också. Den kanske inte är lika kaloririk... Ja jag blir faktiskt riktigt sugen, men jag kollade kylskåpet och det såg ut som Ryssland på alkolfronten....  Det såg ut som Ryssland i kylskåpet ... dvs, där fanns bara vodka och ingen mat. Sicket elände !!! Ett kylskåp utan snus är ren misär !!!  Det är därför jag är för tunn, BARA sprit och ingen mat! Apråpå snus så finns bara nicotinfritt snus i vårt kylskåp för tillfället. Sambon som har snusat sedan 15 års åldern (fyller 43 imorgon) har helt plötsligt slutat snusa, efter 28 år!!!!  I 2 veckor har det gått bra nu, men han vill ändå ha något under läppen så han kör med "Onico pepparmint". Det smakar polkagris att pussas med honom nu!
CITAT (stina @ 08-09-2006, 20:48) Men nu får inte jag ihop det! När man ska gå ner i vikt är det viktigt att äta ofta för att hålla igång förbränningen. Det sägs att: Om du äter sällan så går kroppen ner på sparlåga - viktuppgång. Nu säger ni att man ska äta ofta och regelbundet om man ska gå upp i vikt! Varför då???? Undrar en förvirrad Stina.... Sparlåga, iaf i den mening som populärpressen menar, är något av en myt. För att kroppen ska dra åt svångremmen på det viset krävs långvarig och hårda kalorirestriktioner. Det de flesta kallar bantning räcker inte. Att man går upp igen direkt efter en bantning beror ofta på ett allt för ivrigt smaskande på favoritfödan man avstått från, inte att kroppen har förhöjd fettinlagring p g a svält. Ämnesomsättningen anpassar sig efter en tids diet, runt 6-8 veckor beroende på kalorirestriktionens intensitet, men i detta sammanhang rör det sig om en sänkning på cirka 10-15%. Detta är utöver den sänkning som följer av att man förlorar kroppsmassa och förbrukar mindre energi i vila. För att hålla förbrukningen jämn bör man äta regelbundet, i mellan 3 och 4 timmars intervaller. Den som vill gå upp i vikt bör dessutom försöka få i sig en högre andel nyttiga fetter och kolhydrater. proteiner mättar för bra, och risken finns att hungern inte infinner sig till nästa mål. Det är bättre att styrketräna än jogga om man vill gå upp i vikt eftersom styrketräningen bygger muskler medan joggningen har hög fettförbränning. Så har jag fattat det iaf, efetr att ha plöjt igenom Body Magazine och lite andra källor. Jag kan ha fattat fel
CITAT (Leia @ 08-09-2006, 21:56) Det smakar polkagris att pussas med honom nu!  Ha! Hör du det, Gurkan?! Det vore nåt, det... ... eller finns det kanske nåt med choklad...? Som det är idag vet jag ju inte riktigt vad det är jag egentligen är beroende av, pussar eller snus! Fast det är klart... att behöva ta ställning mellan pussar och choklad... äh... Jo... jag vet nog ändå...
CITAT (yrian @ 08-09-2006, 22:46) CITAT (Leia @ 08-09-2006, 21:56) Det smakar polkagris att pussas med honom nu!  Ha! Hör du det, Gurkan?! Det vore nåt, det... ... eller finns det kanske nåt med choklad...? Som det är idag vet jag ju inte riktigt vad det är jag egentligen är beroende av, pussar eller snus! Fast det är klart... att behöva ta ställning mellan pussar och choklad... äh... Jo... jag vet nog ändå...  Men i så fall behöver du ju inte ta ställning, då får du både och! Leia, du kanske skulle börja snusa om du vill gå upp i vikt, det sa de ju på nyheterna nyligen att man blir tjock av det!
CITAT (LadyG @ 08-09-2006, 22:19) Det är bättre att styrketräna än jogga om man vill gå upp i vikt eftersom styrketräningen bygger muskler medan joggningen har hög fettförbränning. Då är det styrketräningen jag får satsa på! Tur, för det är den enda träning som jag tycker är rolig. Konditionsträning är i mitt tycke så tråkigt....
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-09-2006, 23:09) Leia, du kanske skulle börja snusa om du vill gå upp i vikt, det sa de ju på nyheterna nyligen att man blir tjock av det!  Supa och snusa! Now we talking!
Biggan_
09-09-2006, 09:13
CITAT (Leia @ 09-09-2006, 06:41) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-09-2006, 23:09) Leia, du kanske skulle börja snusa om du vill gå upp i vikt, det sa de ju på nyheterna nyligen att man blir tjock av det! :rolleyes: Supa och snusa! Now we talking!  Mellan drinkarna och snusandet kan du ligga på soffan och smaska praliner!
Hannele
09-09-2006, 09:33
CITAT (Birgitta P @ 09-09-2006, 10:13) Mellan drinkarna och snusandet kan du ligga på soffan och smaska praliner!  Ja, bilda fett är mycket lättare och roligare - än bygga muskler...
CITAT (Hannele @ 09-09-2006, 10:33) CITAT (Birgitta P @ 09-09-2006, 10:13) Mellan drinkarna och snusandet kan du ligga på soffan och smaska praliner! :lol: Ja, bilda fett är mycket lättare och roligare - än bygga muskler...  DET är ju´helt klart roligare än att försöka gå ned i vikt!
Farbror Blå
09-09-2006, 10:32
Ja, leia och jag kan ju äta gott medan vi försöker
CITAT (Farbror Blå @ 09-09-2006, 11:32) Ja, leia och jag kan ju äta gott medan vi försöker Inge´synd om oss alltså?!
Farbror Blå
09-09-2006, 10:44
Njae, jag menar, problemet kan ju vara lika jobbigt som för nån som försöker gå ner, eller hur? Men vi verkar ju vara smala, intetoksmalai alla fall *bjuder på choklad
CITAT (Farbror Blå @ 09-09-2006, 11:44) *bjuder på choklad  Å, tickar tackar!  Synd bara att jag får dålig hy av choklad bara.... Och visst kan det vara jobbigt även för människor som anser sig för smala, men de avfärdas ganska ofta av de som har problem åt andra hållet. (inte alltid dock  )
CITAT (Hannele @ 08-09-2006, 19:27) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-09-2006, 17:38) Det enda sätt jag kommit på är att träna och skaffa sig muskler. Ja, men muskler får man inte utan att äta, en del protein, även bra fett. Allsidig kost, äta tillräckligt ofta. Du kanske såg att det var precis det jag skrev också...om du läste hela mitt inlägg?
Farbror Blå
09-09-2006, 11:19
Man får träna sej kraftigare då för att inte vara så smal?
CITAT (Leia @ 09-09-2006, 07:39) CITAT (LadyG @ 08-09-2006, 22:19) Det är bättre att styrketräna än jogga om man vill gå upp i vikt eftersom styrketräningen bygger muskler medan joggningen har hög fettförbränning. Då är det styrketräningen jag får satsa på! Tur, för det är den enda träning som jag tycker är rolig. Konditionsträning är i mitt tycke så tråkigt.... Träna med så tunga vikter som möjligt, du ska inte orka alls många repetitioner, absolut inte fler än 10, för att bygga muskler. Gör gärna fler övningar per muskelgrupp för att trötta ut musklerna ordentligt och för att uppmuntra kroppen att bygga. Drick en gainer (proteindryck, koncentrerad energi kan man säga) före passet och en efter för att se till att kroppen har byggmaterial. Glöm inte att äta ett rejält mål mat cirka 1 timme efter träning. Gainers kan man nu mera köpa i nästan vilken livsmedelsbutik som helst. Protein mättar väldigt mycket, alltså ska du inte äta mer av det än nödvändigt. Protein behövs också för att bygga musklerna, så du får inte sluta äta kött, bönor och andra proteinrika livsmedel här är en balans är bra att hitta. Det allra bästa är om du har tillgång till ett gym med instruktör som kan hjälpa dig att komma igång och som kan ge dig mer specifika råd om vad du behöver göra för att lägga på dig rätt vikt. För oavsett hur kul det är att lägga på sig fettvikt så är det lika farligt för ditt hjärta som det är för överviktiga. Kolesterolet syns inte utanpå, tyvärr.
CITAT (LadyG @ 08-09-2006, 23:19) CITAT (stina @ 08-09-2006, 20:48) Men nu får inte jag ihop det! :blink:
När man ska gå ner i vikt är det viktigt att äta ofta för att hålla igång förbränningen. Det sägs att: Om du äter sällan så går kroppen ner på sparlåga - viktuppgång.
Nu säger ni att man ska äta ofta och regelbundet om man ska gå upp i vikt! Varför då????
Undrar en förvirrad Stina.... Sparlåga, iaf i den mening som populärpressen menar, är något av en myt. För att kroppen ska dra åt svångremmen på det viset krävs långvarig och hårda kalorirestriktioner. Det de flesta kallar bantning räcker inte. Att man går upp igen direkt efter en bantning beror ofta på ett allt för ivrigt smaskande på favoritfödan man avstått från, inte att kroppen har förhöjd fettinlagring p g a svält. Ämnesomsättningen anpassar sig efter en tids diet, runt 6-8 veckor beroende på kalorirestriktionens intensitet, men i detta sammanhang rör det sig om en sänkning på cirka 10-15%. Detta är utöver den sänkning som följer av att man förlorar kroppsmassa och förbrukar mindre energi i vila. För att hålla förbrukningen jämn bör man äta regelbundet, i mellan 3 och 4 timmars intervaller. Den som vill gå upp i vikt bör dessutom försöka få i sig en högre andel nyttiga fetter och kolhydrater. proteiner mättar för bra, och risken finns att hungern inte infinner sig till nästa mål. Det är bättre att styrketräna än jogga om man vill gå upp i vikt eftersom styrketräningen bygger muskler medan joggningen har hög fettförbränning. Så har jag fattat det iaf, efetr att ha plöjt igenom Body Magazine och lite andra källor. Jag kan ha fattat fel  Aha, nu fattar jag. Tänk att jag har haft på känn att det där med att kroppen skulle gå ner på sparlåga bara var tokerier!  Jag tycker att kroppen kan vänja sig vid att gå lite hungrig. Det är säkert inte nyttigt alls, men så är det. Om du hela tiden stoppar i dig något så fort du känner minsta sug så vänjer sig kroppen vid det också. När jag gick ner i vikt så gick jag ofta lite sugen men jag brydde mig inte om det och vande mig vid känslan. Man dör inte av lite hunger, frågan är bara vad man gör när man sedan väl får äta. Man blir inte sjuk av det heller, det ska rejäl svält till för att det ska bli farligt. Har man disciplinen att inte äta sig proppmätt eller vräka i sig fel saker? För mej gick det bra, men det kräver som sagt disciplin. Kruxet var när jag skulle träna samtidigt som jag höll igen med maten, det var KÄMPIGT! Jag byggde ju inga muskler då, utan enda målet var då att minska i omfång så jag kämpade på, men det kändes tydligt att kroppen åt av sina reserver. Jag säger inte att det här är det rätta eller det nyttiga sättet att gå ner i vikt, men det var så jag gjorde och jag lyckades. Jag tycker det är en milsvid skillnad i "uppoffring och lidande" att gå ner i vikt eller att stå still i vikt. För att gå ner rejält hyfsat fort krävs hårda tag. Nu lever jag inte alls så, jag äter när jag är hungrig, jag äter mycket och jag tränar mycket. Jag går inte upp i vikt, men jag går inte heller ner.
CITAT (LadyG @ 09-09-2006, 12:34) CITAT (Leia @ 09-09-2006, 07:39) CITAT (LadyG @ 08-09-2006, 22:19) Det är bättre att styrketräna än jogga om man vill gå upp i vikt eftersom styrketräningen bygger muskler medan joggningen har hög fettförbränning. Då är det styrketräningen jag får satsa på! Tur, för det är den enda träning som jag tycker är rolig. Konditionsträning är i mitt tycke så tråkigt.... Träna med så tunga vikter som möjligt, du ska inte orka alls många repetitioner, absolut inte fler än 10, för att bygga muskler. Gör gärna fler övningar per muskelgrupp för att trötta ut musklerna ordentligt och för att uppmuntra kroppen att bygga. För oavsett hur kul det är att lägga på sig fettvikt så är det lika farligt för ditt hjärta som det är för överviktiga. Kolesterolet syns inte utanpå, tyvärr. Då tränar jag fel nu. Jag kör 3x15 reps. På med vikter och färre reps alltså! Och jo, jag vet att man inte ska äta onyttigt även om man är smal. Dessutom lägger sig kilona på fel ställen om man äter upp sig. (smal midja och platt mage vill jag ju´gärna behålla  ) Tack för tipsen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|