CITAT (myrtille @ 09-09-2006, 10:09)
.....
Jag har provat göra en stark sås som kan användas som man använder tabasco.
Det gick åt 40 frukter (cayenne long slim som är lite mindre än de vanliga) till drygt 1 dl sås:
Kärna ur och hacka frukterna (använd handskar!). Finhacka dem och lägg i liten kastrull. Häll på lika delar vatten och vinäger (jag använde äppelcidervinäger) så att det täcker fruktköttet. Tillsätt salt och socker (halv tesked av varje). Låt småputtra i ett par timmar (vädra, ångorna är starka). Man kan behöva späda med mer vätska allteftersom. Mixa (jag hade stavmixer) och sen sila genom durkslag. Ställ in i kylen. Låt koka upp igen efter ett par veckor och späd med vinäger tills såsen får lagom konsistens. Man kan antingen låta den vara krämig eller - om man vill ha den mer tabascolik - tunn.
....
Jag provade att göra en sås liknande denna du tipsar om och det blev jättebra.
0,7kg (ca 100 frukter) Cayelle Long Slim, 70 cl äppelcidervinäger, två msk salt, 2 msk honung. Hackade chilin (inkl kärnor o allt) och kokade allt ca 1 timme, körde i mixern och passerade genom en sil. Kokade upp med ännu mer vinäger och buteljerade i små söta flaskor.
Såsen blev väldigt röd och vacker och lagom het. Konsistens som Tabasco ungefär. Kunde haft i lite mer salt, annars mycket bra.