Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Äppleträd, Beskuret ifrån leverantör.....
          Grumphy
          Inlägg 08-09-2006, 17:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 7 011

Hej alla Trädgårds älskare m.fl.

Idagarna fick jag ett äpplträd levererat till mig. när jag packat upp trädet upptäkte jag att flera av grenar inklusive toppskoot vart av klipta !
          Jag blev bestört, trädet är 150 cm högt och ser ut att vara högst 2 årigt.

Jag vände mig till firman och svaret ifrån dem blev att de gör så för att grenarna inte ska brytas vi transport.

Min fråga är kommer det bli ett bra träd av detta ?
          jag hade själv velat låta det stå 1-2 år innan jag klite toppskottet då jag har stor tomt och kan unna mig ett något större träd som jag kan gå under.

Har någon annan varit med om liknande ?

Tacksam för alla synpunkterter, tips å råd m.m.
          Sorten är Ingrid marie

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 10-09-2006, 11:25
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Det förekommer en hel del dålig trädbeskärning, både i plantskolor och i handeln. Framför allt läggs snitten slarvigt. De E-märkta träden är oftast bättre beskurna, där är illa utförd beskärning undantag.

Hur allvarligt det är beror på flera saker, som
          - hur stor tillväxt har trädet, dvs hur snabbt kan det försvara sig och övervalla problemen eller ge nya grenar som man kan rikta åt rätt håll. Har man planterat trädet i en liten grop, inte vattnat och luckrat jorden runt omkring stannar illa lagda snitt som problem längre.

- sorten - är det en sort känslig för kräfta är det sämre än om det är en mindre känslig sort

Ofta kan man efterbeskära unga äppelträd som skurits illa, och man har flera år på sig. Är det illa beskuret i nedre grenvarven brukar det inte göra så mycket (om trädet inte blivit svampsmittat), dessa grenar ska ändå bort så att man kan gå under trädet så småningom.
          Om det är i toppartierna behöver det inte heller vara hela världen, för där växer det starkast och man kan redan efter ett par år få fram en topp som är välriktad och inte kommer från ett illa lagt snitt.

Skälla tycker jag att man ska göra, för dåliga beskärningar tyder ofta också på dålig trädhygien som gör att träden får svampsjukdomar för evigt.

Lägg in bilder på hela trädet och närbilder på snitten här så kan vi hjälpa till med argument.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 09:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon