När man vill byta ut de växter man har - vad gör man då? Slänger man dem levande eller väntar man på att de ska döden dö? Erbjuder man sina vänner att ta över de oönskade växterna?
Jag köpte i våras 4 svulstiga, engelska pelargoner. Jag ville egentligen ha Mårbacka, men de såg halvvissna ut och jag föll för de engelska för att de hade stora, knallrosa blommor med mörk mitt. Men de passar inte riktigt. Och så har de blivit så stora trots att jag hackat i dem med sekatören varje gång de blommat över. Lite misskötta har de väl blivit för att jag inte länge vill ha dem, men de lever och frodas och det känns dumt att slänga. Samma sak med de gräsliga Aloe Vera. Jag gillar dem inte, men utbudet i blomsteraffären var uselt så jag tog två. Tänkte att de skulle bli snygga i mina betongkrukor. Men de växte och växte och växte. Nu är de halvvägs ut från fönsterbänken och spretar åt andra hållet högt upp på fönsterrutan. Samma sak där. Livs levande, men urk vad trista!
Jag vill ha NYTT!!! 4 mårbacka till köksfönstren, kanske StPaula vid diskbänken, fler växter i vardagsrummet... Ska jag kasta? Eller ska man piffa till dem och låta dem bo kvar? Går det att klippa AloeVera med sekatör för att minska dem? Och kan man göra nåt åt rötterna på en gigantisk hibiskus? Minska ner pelargonerna så att de blir små igen? Eller hur får man växter att inte växa så utan hålla den storlek de har då man köper dem?
|