Jag tycker att så länge man gör det under sommarhalvåret spelar det inte så stor roll exakt vilken månad man planterar om växter. Gäller det omplantering av nya växter beror det på när jag köpt dem, hur trångt de redan har och vilken sort det är. Dracenor, hoyor och palmer är exempel på arter som tycker om att ha trångt om fötterna, så dem försöker jag undvika att plantera om.
Stegen i rotutvecklingen är ungefär de här: Först börjar rötterna titta ut genom bottenhålen, sen börjar de snurra sig runt jordklumpen och i botten av krukan, och sedan börjar rötterna lyfta upp hela växten så att den "reser sig" ur krukan. Senast i det tredje skedet borde man plantera om.
Du kan lyfta ut jordklumpen och se hur rötterna ser ut, och om du har en tjock rotsnurra i botten är det bara att kapa av det överflödiga och stoppa tillbaks växten i krukan, kanske med lite mer jord. Det är de fina hårrötterna i rotsystemet som tar upp mest näring och vatten, de långa grova rötterna längst ner är för att förankra växten i jorden.
|