CITAT (Gaia @ 06-09-2006, 21:20)
Vi flyttade i december i fjol och blev med växthus vare sig vi ville eller inte. En av försöksplantorna i växthuset är en Cayenne-pepparfrukt, och nu börjar det dyka upp röda frukter varje dag. Det jag undrar över är vad man gör med dom? Något så starkt kan man ju inte konsumera bara så där...så vad gör man? Det enda jag har kommit på är att lägga skurna bitar i olivolja i en glasburk. Det borde ju vara konserverande?
Hej!!
Jag håller med gurkan ganska mycket men jag tycker även att det finns miljoner andra aspekter på ämnet chili....Tex så finns det böcker om chili. tror att det finns en gjord av Jarl Borséns son. Mycket bra bok. Hursomhelst. Att lägga in chili är kanon, men att använda vinäger!! är för mig att använda vilken slags olja/vinäger till en sallad tex. Vad jag vill säga är att Tabasco smakar bara vinäger och man måste vara väldigt försiktig och våga exprimentera med vinäger. I Mexico och andra central amerikanska länder använder man ofta en lokal vinäger och i Sverige så är vi ganska bortskämda med hur många olika sorter vi kan få tag i. Jag skulle personligen prova mig fram med en mild sherryvinäger för att framhäva chilismaken utan att låta den ta över, görna med en klick honung som GURKAN använder. En åldrad hallonvinäger kan komma på sin spets. Blanda i en skvätt senapspulver ger en fin smak. Blanda ut med en annan chili som är mildare....Det finns så många varianter, men om du gillar styrka kan jag rekomendera att du tittar åt Mexico. Om du letar efter speciella smaker, kombinationer så hjälper jag gärna till...Ha det bäst