Sudden : 7 av 10 (som jag också antar att det betyder) är nog ganska starkt. Men styrkan kan variera beroende på många olika saker och alla har vi olika smak vad det gäller styrkan. Prova dig fram, börja med lite om du är känslig. Angående "vanlig affärschili" ... dom varierar en hel del, från ganska mild till ganska het.
CITAT (Palma @ 13-09-2006, 18:48)
Hej!!
Jag håller med gurkan ganska mycket men jag tycker även att det finns miljoner andra aspekter på ämnet chili....Tex så finns det böcker om chili. tror att det finns en gjord av Jarl Borséns son. Mycket bra bok. Hursomhelst. Att lägga in chili är kanon, men att använda vinäger!! är för mig att använda vilken slags olja/vinäger till en sallad tex. Vad jag vill säga är att Tabasco smakar bara vinäger och man måste vara väldigt försiktig och våga exprimentera med vinäger. I Mexico och andra central amerikanska länder använder man ofta en lokal vinäger och i Sverige så är vi ganska bortskämda med hur många olika sorter vi kan få tag i. Jag skulle personligen prova mig fram med en mild sherryvinäger för att framhäva chilismaken utan att låta den ta över, görna med en klick honung som GURKAN använder. En åldrad hallonvinäger kan komma på sin spets. Blanda i en skvätt senapspulver ger en fin smak. Blanda ut med en annan chili som är mildare....Det finns så många varianter, men om du gillar styrka kan jag rekomendera att du tittar åt Mexico. Om du letar efter speciella smaker, kombinationer så hjälper jag gärna till...Ha det bäst
Palma ! Kul att se dig här äntligen. Jag håller på att experimentera fram olika varianter men det blir ju mycket vinäger i dem, främst för hållbarhetens skull.
Igår gjorde jag en laddning sås enl. en ny ide, pressade saften av 4 apelsiner, 4 citroner i detta kokade jag ca 20 (gula) Hot Lemon och 5 (röda) De Cayenne hackade i småbitar. Mixade och passerade och kokade sen upp med en rejäl dos socker (ca 2,5 dl), 3dl äppelcidervinäger och 2 msk salt. Totalt blev det ca 8dl sås. God, mycket apelsin/citrussmak och lagom söt-sur, stark, borde vara grym att marinera kyckling i !!
Jag har hittils genomgående använt äppelcidervinäger (Wihlborgs) för att jag tycker den är fräch och god (och hyfsat billig i stora flaskor) men jag borde kanske prova lite abdra varianter.
Jag tar med ett urval av mitt sortiment när vi kommer ner till Palma så får du hjälpa mig med "produktutvecklingen" !!
Snart ska jag skörda Habanero, 4 olika sorter, det ska bli spännande. Du får hjälpa mig med lite sås och konserveringsideer !
Hämtade min nya kvarn på posten idag så jag ska prova att mala pulver av några olika sorters cayenne, "Rumänsk Chili", Aji Crystal (otroligt vacker färg torkad) och klassiska milda superröda Anaheim (Carlifornian).