Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Frysa basilika?
          jennypenny
          Inlägg 26-08-2003, 08:59
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 56
          Medlem nr: 1 799

Jag hade tänkt att jag skulle hacka basilika och sedan frysa in hacket i fryspåsar. Är det någon som vet om det är en bra förvaringsmetod.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          MadeleineB
          Inlägg 26-08-2003, 23:28
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 134
          Medlem nr: 1 908

Hej!
          Det går utmärkt att frysa basilika. Bäst är att inte hacka bladen. Lägg i stället lagom mycket hela blad i "gladpack". Du kan lägga många sådana småpaket i en större påse eller burk.

När du sedan ska använda basilikan, tar du ett av småpaketen och klämmer försiktigt på det. Sedan öppnar du det och lägger den ännu frysta basilikan direkt i maten du lagar.

Varför är det bättre att göra så, än att hacka den först?

Jo, den behåller smaken mycket bättre, om man fryser in den hel.

Lycka till med din goda basilika. Jag ser nu att någon annan har skrivit nästan samma sak.

När det gäller övervintring: basilikan klarar absolut ingen frost! Så ta in den i köksfönstret (eller i växthus, men det får inte bli under noll!).

Däremot trivs den alldeles utmärkt i köksfönstret, OM det inte är alltför torrt. Tyvärr (för växternas del) har vi ju ofta ett element under fönstret. Det gör att växten utsätts för torr värme, som särskilt basilikan har svårt att klara.

Jag brukar dra ner på värmen litet, se till att vattna basilikan varje dag och gärna ha ett större fat under, där det står litet vatten (men observera att basilikan inte klarar att stå i vatten, du måste höja upp den med stenar eller liknande, så att vattennivån är under krukan). Då får den ett litet fuktigare mikroklimat, som den trivs mycket bättre med.

Lycka till med basilikan
          MadeleineB

--------------------

Hyllegården - din kryddbod på nätet!
          Örter, kryddor, olivtvål och mer...
          www.hyllegarden.com
          Gå ner i vikt - vår metod är enkel och
          effektiv. Inga piller, pulver eller pekpinnar!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-06-2025, 19:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon