Jag har i mitt liv campat på alla sätt som går jag har varit på cykelsemester med tält, har varit på bilsemester med tält.
Vi har haft en inredd folkabuss, vi har haft ett stort åbäke till husbil, vi har haft stora husvagnar och har nu en mindre alldeles lagom husvagn för oss.
Komforten i husvagn/husbil är densamma du har centralvärme, varmvatten, kyl/frys, toa och tvättrum, ja det finns t.o.m. dusch. Den skulle dock aldrig falla mig in att använda.
Vi har campat på campingar och fricampat, vi har haft säsongsplats vilket är att jämföra med vilket sommarstugeområde som helst.
Det jag gillar med husvagnen är friheten och bekvämligheten. Jag får vara ute och fara men ändå sova i min egen säng och ha alla bekvämligheter och mitt eget.
Vi ligger inte så mycket på campingar längre jag tycker bäst om att hitta egna små mysiga ställen och tack och lov för allemansrätten som gör det möjligt.
Vi har oftast husvagnen med också när vi hälsar på vänner, återigen det här med att kunna sova i sin egen säng. Dra sig tillbaka om man känner för det samt att det blir mindre besvär för dom man besöker.
Vi har hyrt stugor och campingstugor, men jag tycker oftast det är så ofräscht, vill bo i min egen skit inte andras.
Till slut det här med camping och camping att jämföra camping i tält med det i husvagn/bil är som att jämföra hur det är att bo i en riskoja med att bo i ett hus.
Jag har lovat mig själv att aldrig mer behöva sova i tält.