CITAT (Rossi @ 15-09-2006, 12:05)
CITAT (Bessie @ 15-09-2006, 11:47)
Min familj använder riktig grädde och smör och är alla smala.
Min bekants familj är alla rejält överviktiga och använder lättprodukter.
Alltså blir man överviktig av att äta lättprodukter.
Fastän det inte uttalades så är väl grejen den att många överviktiga som sitter på jobbet och ojar sig över fetthaltiga varor i själva verket har väldigt svårt för att hålla sig borta från de varorna när de äter Det är som om de försöker övertyga sig själva genom att uttala mantrat "jag äter inte fett". Det är ju allmänt känt bland vissa bantande att man tackar nej när man bjuds på mat och sen när man kommer hem så vräker man i sig.
Jag såg ett TV-program för många år sedan där en läkare hade följt ett antal överviktiga personer. Läkaren sa rätt ut att många av de överviktiga ljög läkaren rätt upp i ansiktet om sina matvanor. Vissa medvetet och andra omedvetet. Enligt de överviktiga åt de bara kalorisnål mat. Fast när läkaren kollade dem lite närmre så visade det sig att det som kallades för att ta en kvällsmacka i själva verket var ett helt franskbröd med ost och smör - för EN person!
Fast nu tycker jag att ni generaliserar faktiskt.
Övervikt kan ha många olika orsaker och behöver behandlas därefter. Precis som cancer. Och ingen skulle komma på tanken att säga att cancer i prostatan och bröstcancer kommer sig av samma orsak och ska behandlas med samma metoder.
Det ska inte övervikt göra heller.
Det finns folk som är medecinsk eller genetiskt överviktiga. De kan inte göra något åt sin situation bara försöka bromsa.
Det finns folk med ätstörningar både upp och ner. Lögnen är där ett av symtomen. Mycket psykiska orsaker bakom.
Det finns folk som äter fel av okunskap, lathet eller brist på struktur. Ja de har till viss del sig själv att skylla.
OCh så har vi de som man i USA kallar för behandlingsresistenta, insulinresistenta osv. De har överskott av insulin. Det är de som är hjälpta av en lågkolhydratkost. Att de är tjocka beror på att de inte kännt till vilket som är den riktiga kosten för dom, eftersom den vanliga sjukvården säger att detta fenomen inte finns.
Att dra alla desa människor över en kam tycker jag inte är riktigt schysst.
Själv har jag varit en ärlig bantare. Har skött mig minituiöst. Jag har tvärtom ätit när jag varit borta sådant som jag inte äter hemma eftersom jag inte har velat dra uppmörkamheten till min vikt. Har heller inte velat ha en bantardiskussion när man är borta på fest där smala personer yttrat just de orden att " du äter mera fett än du tror, du ljuger, du äter i smyg osv. Tycker faktist att är man på fest så ska man hålla sig till ämnen där alla har trevligt.
Mina viktproblem började just när jag hade extemt mycket gallsten, så fett försvann nästan totalt ur kosten för annars var det akuten direkt. Ingen jädrans smygätande där inte för vem vill ha klippkort på akuten och få morfin som ger bomull ihjärnan i fjorton dagar.
Och så har jag följt sjukvården kostråd och därmed varit tjock tjugofem år i onödan.
OCh nu äter jag fett. Metadels olja, fet fisk och produkter som innehåller mycket omega 3. Men vi steker i smör, använder grädde, chremefraiche osv. Och jag äter / dag ungefär 450 kcal mera än vad jag gjorde förut.
Men kolhydraterna är i låga värden och kilona försvinner i alla fall utan någon större ansträngning vilket de aldrig gjort förut.
Så snälla, sluta med dessa generaliseringar om alla överviktiga.
Alla överviktiga är inte ljugande personer med lågt IQ som ljuger både för sig själva och andra.