Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kompostera fröställningar?, står här och velar
          ewa zon 3
          Inlägg 12-09-2006, 20:24
          Länk hit: #1

Gäster

Har äntligen den nya komposten på plats, 2x250 liter Den är isolerad med 1cm cellplast och skyddad mot gnagare i botten.
          Nu när jag håller på och laddar den så står jag och velar med alla fröställningar på sommarblommorna + fröställningar på tex citronmeliss, kungsmynta mm
          Ska jag ta med dem eller inte. Har läst det här med att ca 55 C plusgrader skulle ta kål på oönskade fröer. Men tex Kungsmyntafröerna verkar ju klara de mesta.
          Jag behöver handfasta råd från er kompostveteraner.

/Ewa

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Eva 33c
          Inlägg 15-09-2006, 13:34
          Länk hit: #2

Gäster

Jag kastar allt på komposten helt enkelt för att jag inte orkar hålla på och sortera ogräset under rensning. Det bästa vore om man hann rensa innan plantorna gick i frö men det är ett ouppnåeligt mål för mig. I början av säsongen går det bra, men sen hinner jag bara inte med. sad.gif
          Detta straffar sig förstå när det gäller komposten. Efter åravis av detta beteende är den smockfull med fröer av olika slag. Nu vet jag ju om detta och använder komposten mest till att gräva ner i grönsakslandet för att öka mullhalten. Grönsaksland rensar man ju lite effektivare än rabatter eftersom man som regel odlar i raka rader! (Fast i år tror jag jag har flera stora tomatplantor bland sparrisen..) Ibland lägger jag kompost i rabatterna också, men försöker komma ihåg var så att jag kan rensa bort småplantorna kvickt. Jag känner också numera igen de flesta småplantor i min kompost så jag vet om jag vill spara något.
          Men egentligen är det bara ett sätt att skjuta arbetet framför sig, det vore nog effektivare att ta jobbet i samband med rensningen egentligen. wink.gif smile.gif

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 17:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon