CITAT (Rossi @ 15-09-2006, 14:28)
CITAT (netaave @ 15-09-2006, 13:34)
Rossi
Om du visste vad ditt uttalande gör mig förbannad, du sätter den stämpeln i panna på alla överviktiga.
Ta bort skygglapparna och inse att fetma är en sjukdom och i 99% inte beror på lättja.
Nej, det gör jag inte. Jag pratade om mina arbetskamrater vilket jag också skrev i tråden.
Men jag måste säga emot dig när du säger att fetma är en sjukdom i 99% av fallen. Det stämmer absolut inte enligt mina erfarenheter. Jag tror att det är en ganska liten andel som verkligen inte kan göra någonting åt sin vikt.
Det är nog lite olika det.
De som är medecinskt överviktiga och har problem med sköldkörteln kan nog inte göra något annat än att bromsa, så att de inte kommer till 150 kg så fort.
De som har ätstörningar upp och ner. Det är en sjukdom och en mycket farlig sjukdom dessutom. Till och med dödlig urgång finns. Vid ätstörningar så kan man ju vara både över och underviktig. Dessa personer kan nog göra en hel del sälv fast inte på egen hand. De behöver kvalificerad behandling ofta på sjukhus eller behandlingshem under lång tid.
Ätstörningar kan vara av varierande grad, kan döljas under lång tid varför de ofta inte behandlas förrän det gått alldeles för långt.
Insulinresistens, inte vet jag om det kan kallas en sjukdom. SJukvården säger inte det i alla fall. Fast likaväl som man kan få utslag av jordgubbar och choklad eller ont i magen av mjölk fast man inte är allergisk och har antikroppar, så kan man reagera men feljustering av insulin-nivåerna om man har den läggningen. Och visst kan man göra något åt detta. Problemet är bara att man förnekas kunskapen. Sjukvården, dietister och andra säger att lågkolhydratdiet är fel. Du skall vara ganska modig för att våga gå emot din doktor. Och kunskapen får man söka på internet eller genom forum, vänner och bekanta. Så oftast handlar det inte om att man inte vill göra något åt sin situation, man vet bara inte hur.
Och så har vi de som inte har lärt sig laga mat, näringslära, och som inte har struktur på sin tillvaro. Till viss del så tycker jag nog att man har minskat på hemkunksapen i skolan, minskat på gymnastiktimmar osv så den nya generationen är illa rustad ifall de inte har hälso-orienterade föräldrar. Dessutom är ungarna vana vid en sockerkonsumtion som är rent förfärande. När jag var liten så fick man läsk på lördagarna tillsammans med lördagsgodis. Idag dricks det läst till maten i många famljer. Till en mat som dessutom innehåller allt för mycket kolhydrater för ett stillasittande liv.
Visst kan desa göra mycket själva, och inte är det en sjukdom utan en dålig livs-stil precis som med överkonsumtion av alkohol och bruk av nikotin.
Men saken är den att alla överviktiga borde få en korrekt diagnos för att kunna ta itu med sin viktproblem. Den gamla floskeln om att uttaget skall understiga intaget stämmer inte på alla.
Och socker är en stor bov.
Själv så anser jag att om man låste in sockret på Systemet och släppte spriten fri så skulle folkhälsan stiga dramatiskt, för den som inte överkonsumer kolhydrater kan inte dricka mycket alkohol alls.
OBS det sista var ett skämt med viss sanningshalt.