CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 15-09-2006, 18:55)
Bettson jag har gått med fibromyalgi ungefär lika länge som du.
Och det finns inte mycket jag inte provade med resultatet att plånboken blev tunnare och tunnare och andras tjockare och tjockare.
Nu är det så att jag också har en hel del andra besvär (RA, utsliten Nacke, Protes i axeln, Spondylolisthes, spinal Stenos, Problem med mage och tarm osv)
Kunde aldrig gå till en kiropraktiker, dom skulle bara fördärva min redan flera gånger opererade rygg ännu mera. Föreställer mig nästan hur skuvarna lossnar i ryggen
Man lär sig till en viss del att leva med värken. Men utan kunde jag inte gå och röra mig. Och då tar ja medicinen. Även om jag ofta för en kamp med läkaren om vad jag äter och vad inte. Många disskussioner har jag fört med mina läkare.
Voltare gav mig en hel del biverkningar. Men att det var voltaren märkte jag först när jag slutade med dom innan en ryggoperation och flera månader senare började igen.
Men sedan finns det ju också en del mediciner man måste äta för att dom är livsviktiga.
Men jag tror att det inte finns en medicin som inte har nackdelar.
Och fibromyalgien är ju så att ingen patient är lik den andra. Alla känner det på sitt sätt, nej på ett annat sätt.
Det mig hjälpte lite var vaccinet jag fick under några år.
Elisabeth
Förstår dig så väl, när jag var som sämst så var jag uppe totalt två timmar på dagen. Låg på köksbänken och lagade mat för jag orkade inte stå och då var barnen små.
Men det är ju det här som är så stinkigt med sjukdomen fibromyalgi. Moment 22. Du får ont om du rör dig men ännu ondare om du inte rör dig.
Man får hjälp av medeciner som ger andra effekter på lång sikt. Och ingen annan patient är den andra lik. Och ingen dag för den enskilde patienten är den andra lik. Man gör en förbättring och ett framsteg som sedan slås ut totalt av en influensa tex.
Och som i ditt fall när det ligger andra hälsoproblem också bakom, så är det ju ännu mera låst.
Fast en sak sitter i mitt huvud. Jag var på ryggrehab långa varianten för tio år sedan. Ett antal smärtkroniker som de uttryckte det var i samma grupp. Hopplösa fall där inget annat hjälpte. Fast vi fick ingen som helst behandling annat är att de talade om för oss vad vi inte skulle göra. Mest tror jag att de ville ha oss där tillräckligt länge för att kolla om vi var så dåliga som vi sa att vi var.
I en broschyr från socialstyrelsen stod det några hurtiga ord om smärta som gjorde mig heligt förbannad. Enligt den författaren så skulle man inte klaga över sin smärta för ingen annan ville ändå ha den. Och försök inte finna orsaken till din smärta för det finns ingen, acceptera den osv. Jag var så arg så jag hotade socialstyrelsen att ställa till ett herrans rabalder om de inte drog in broscheren. Orden måste vara sagda av en idiot som inte någonsin har prövat på svår smärta.
Aldrig i helvete sa jag ( ursäkta språket ). Jag kommer aldrig att sluta leta efter något som kan göra mig bättre, för jag ger aldrig upp.
Och hittar jag något så delar jag gärna med mig av erfarenheten. För jag unnar alla som inte mår bra att kunna få må lite bättre.Och jag tycker man skall ta den hjälp man kan få oavsett vad det är tabletter eller inte tabletter.
Fast allehanda alternativmetoder som bara kostar pengar och som inte ger något resultat det aktar jag mig för. Lycksökare som försöker profitera på folks olycka det finns det överallt.
Självklart tycker jag att du skall ta dina tabletter om det är det som ger dig bäst lindring.
Men ge inte upp hoppet även om det känns hopplöst ibland. Läkarvetenskapen gör framsteg och man vet aldrig. Det kan ju tänkas att.................... Jag håller i alla fall tummarna för dig och hoppas