Det här är ett smarrigt kaffebröd för långpannan. Inte fluffigt som kärleksmums, utan ett vetebröd. Syrligt fräscht med apelsin och apelsinkulor (sådana som man köper på burk och strör över glass).
APELSINVETEBRÖD I LÅNGPANNA
25 g jäst 2 dl mjölk 0,5 dl saft av pressad apelsin rivet skal av en apelsin 1 tsk salt 1 msk socker ca 8 dl vetemjöl 100 g margarin eller smör 0,5 dl socker ett halvt ägg (resten till pensling)
Strössel:
2,5 dl vetemjöl 1 dl socker 2 tsk vaniljsocker 100 g margarin eller smör 1 burk (ca 50 g) apelsinkulor
Blanda jäst med fingervarm mjölk. Tillsätt apelsinsaft, apelsinskal, salt, socker och hälften av mjölet. Arbeta ihop till en lös deg. Strö över litet mjöl. Jäs övertäckt ca 20 min.
Rör ihop matfett, socker och ägg och blanda ner i degen och tillsätt sedan resten av mjölet. Lägg degen i en stor smord långpanna och platta ut. Jäs övertäckt ca 15 min.
Blanda de torra ingredienserna till fyllningen, utan apelsinkulorna. Smält matfettet och tillsätt litet i sänder. Rör ihop till en grynig massa.
Pensla degen med ägg. Strö över strösslet och apelsinkulorna.
Grädda i nedre delen av ugnen i 200° ca 15 min. Låt kakan svalna, och skär den sedan i portionsbitar.
|