CITAT (Leocarpus @ 19-09-2006, 18:55)
Jag är väldigt tveksam till ditt påstående om att vetenskapen har påstått att jorden var i universums centrum. Det var väl snarare så att kyrkan håll fast vid uppfattningen om att jorden har fyra hörn (och därmed är platt) medan stjärnhimmeln var ett valv över jordytan.
Sedan ska man absolut inte lita blint på vetenskap, det vore ett förfärligt förhållningssätt. Men jag anser att vetenskapen ger den bästa förklaringen till fenomen utifrån vad vi känner till i dag. Givetvis måste en vetenskaplig hypotes revideras om man upptäcker någon nytt som omkullkastar de tidigare uppfattningarna. Men tills man gör det så borde man väl hålla fast vid vad man vet.
Att vetenskap skulle styras av intressen håller jag inte med om. Inget resultat kan anses som vedertaget innan det grundligt har granskats av andra vetenskapsmän och dessutom ska vetenskapliga test alltid vara beskrivna så att testen ska kunna upprepas. Upprepar man det tillräckligt många gånger så lär det visa sig om teorin håller eller om det bara var frågan om slumpvis utfall.
Med tanke på att vetenskapen under långa perioder kontrollerades av kyrkan så är det hugget som stucket vems idén var från början, den bet sig fast alldeles för länge. Att det sen var kyrkan som envisades med att försöka hålla fast vid tanken även efter att den blivit förlegad är en annan sak

Vetenskap styrs definitivt av särintressen i somliga fall, annars hade den förlegade förbränningsmotorn inte levat kvar så länge som den gjort. Man kan styra vetenskapen på mer än ett sätt