Varje gång man hänvisar till forskare och vetenskapsmän så kommer det som ett brev på posten att dom har också haft fel och fått ändra sig. Visst, det har hänt och kommer att hända men det blir mer och mer sällsynt. Ju längre tillbaka i tiden man går blir det vanligare men det har sina orsaker.
För några hundra år sen fanns det knappast någon forskning att tala om. Dom resultaten som publicerades byggde mest på funderingar och gissningar och givetvis baserade på bibeln. Jag skulle tro att det var någon gång på 1700-talet som man började mer allmänt att verifiera teorierna med praktiska experiment. Varvid givetvis dom gamla teorierna ramlade ihop som korthus.
Dagens forskare och vetenskapsmän har mycket sällan fel, just pga att man kräver bevis. Detta gäller aldrig inom parapsykologin som av någon anledning förutsätts klara sig utan bevis. Den enda vetenskapsgren där jag tror att man inte reagerar så mycket på ev felaktiga teorier är inom den teoretiska fysiken. Kvantfysik, strängteorier mm men å andra sidan trampar man där på mycket okända stigar.
Beträffande människokroppen och döden så är inte kroppen någon större energiproducent. Lite socker bryts ner hela tiden för att försörja musklerna med bränsle men det är inge större mängder. Mycket svaga elektriska strömmar förekommer också i nervbanorna men så mycket mer är det inte. Värmestrålning också givetvis men det är mer nån form av energiförluster. Skulle man placera en människa i en omgivning på ca 37 grader och sen försöka lokalisera henne med vetenskapens modernaste instrument, utom visuella, får man förmodligen komma ner på cm-nivån.
När hjärtat stannar upphör all energiproduktion på några sekunder. Visst finns det mycket energi lagrat i form av socker mm men det händer inget med det i sammanhanget.
Föraningar? Tja, jag kan inte motbevisa Malin utan att gå in på personliga saker så jag avstår. Jag undrar bara varför du inte varnade personen ifråga? Eller var det så luddigt budskap att det inte gick? Varför är andarna så vaga i sitt budskap eftersom dom tydligen känner till framtiden?
Jag kan inte låta bli att dra lite paralleller till TV-serien Mitt liv som död som nyss avslutades. Jag såg bara ett par avsnitt sen orkade jag inte med längre men jag såg dom två sista. Men sen började jag fundera om det inte låg lite satir i saken med förutsägelser. Undrar förresten hur liemännen klarade av 11 september?
Så var det det där med psykoser. Nej, jag tror inte att dom som tror på andar lider av såna saker, möjligen då lite väl mycket fantasi och inlevelseförmåga. Inget fel i det men däremot finns det i andra änden av skalan allvarliga psykotiska störningar som schizofreni men det är långt dit.
Uj vad långt det blev. Hoppas jag inte svävat ut för långt nu.