"Topplistan" för blomning gör jag varje år på våren, men där finns alltid Oranie som absolut vackraste, och Filippa som en jag varje år lovar att sätta hos mig själv för blommens och blomdoftens skull. Mycket stora, ofta uppåtriktade blommor, länge rosa, härlig doft.
Gravensteiners blyga, stora och rosalilaskimrande knoppar är inte dumma heller. Därefter kommer päronblommen, den med tydliga röda och gula pistiller och blommor som koppar tycker jag mycket om.
Ätäppelträd är underskattade som blommande prydnadsträd. Körsbär är härliga men äpple och päron blommar så mycket längre. Om man inte äter eller lagrar frukten men vill ha kvar sitt äppelträd så föreslår jag ofta at de får växa fritt utan beskärning. Blomning och kronform blir helt underbara då.
För att locka pollinerare kan man plantera sälg som blommar tidigt och gör att de bin och humlor som vaknar tidigt överlever. Och sedan mängder av perenner som bin och humlor tycker om, så att man lockar dem till sin trädgård. Ett stort kryddland, buddleja, fingerborgsblommor och fler som gör att det blommar från tidiga våren till sena hösten. Naturskyddsföreningen har bra recept på sådana växter
http://www.snf.se/Sedan bör man vindskydda sina fruktträd om de inte pollineras. Andra träd och höga buskar en bit ifrån kan hjälpa till med det. Bin jobbar inte när det blåser.