Tydligen är det inte bara jag som jönsar och hattar...skönt att veta.
Under morgonrundan i täppan rev jag ner den tradiga klematisen. Fäste dödsblicken på andra tråkmånsar, men då hade redan en av grannkärringarna varit ute i sitt förråd 4 gånger under 20 minuter (behöver man det mellan halv 8 och 8?) och jag kände mig så iakttagen att jag gick in och satte på kaffet istället. ÅH vad jag lääängtar efter insynsskydd!
Alltnog, jag tar till mig kloka Cillas råd om att inte radikalt riva bort växter. Den osensuella mandarinkaprifolen får vara kvar för att tjäna som utfyllnad och kompis till en vildkaprifol som jag komemr att placera intill.
Men Cillas trädgård och min skiljer sig nog avsevärt i storlek. Alltså måste man väl med liten trädgård vara mera selektiv - både vid planering och inköp - och grymmare när växterna inte passar. Jag har kollat runt lite var jag kan sätta ut sånt som jag inte vill ha. Något har jag redan planterat på allmän plats. Jag vill naturligtvis inte heller döda i onödan, absolut inte, det är därför detta har blivit ett problem.
Jag inser också att jag kommer att hålla på som alla andra trädgårdsälskare: att ändra mig, ångra mig, ändra smak, förälska mig i nått som inte passar, riva upp, flytta runt, slänga och köpa nytt, falla för trender och misslyckas. Hej och hå!
Ännu en anledning till mitt akuta behov av insynsskydd, för folk får ju ständigt bekräftelse på att jag är galen - som jag håller på! Men att jag är fullt normal förstår jag när jag tar del av vad mina vänner här skriver.