CITAT (Gossen Ruda @ 19-09-2006, 08:03)
CITAT (Allis @ 18-09-2006, 22:14)
CITAT (Leocarpus @ 18-09-2006, 21:05)
CITAT (Allis @ 18-09-2006, 20:30)
Det var hemma hos hennes pojkvän det hände , men hon var inte där. En gång hon hälsade på där med sina två katter, blev den ena katten så rädd för något i trappan i hallen att han lade sig ner och såg livrädd ut och stirrade uppåt. Buuuuuu.....................
Jag vill inte vara den där "stygge skeptikern" men nog finns det flera aspekter att tänka på i din berättelse.
Eftersom din dotter inte var där hur vet hon att pojkvännen var närvarande och att ingen annan var där samtidigt?
Finns det andra än andar som kan tända ljus?
Är katter bara rädda för andar? Har katten varit rädd innan i främmande miljöer?
Nog är det mer sannolikt att någon annan än en ande tände ljusen?
Hörrödu! pojkvännen var hemma med sin dotter, och det var bara dom i huset. Det var ingen av dom båda som hade tänt nåt ljus. Han höll på att måla en soffa och flickan kom in i köket till sin pappa och frågade om han tänt ljusen i fönstret.
Förklaringen är enkel, det var dottern som tände ljusen. Att hon sen sa att hon inte gjort det var kanske för att skämta med pappan. Barn kan ljuga och bluffa med den mest troskyldiga min. Om pappan sen var lika lättlurad som alla andra som tror på andar och spöken så var resten enkel.
Tyvärr finns det människor som så gärna vill att det finns andar och liknande parapsykologiska fenomen att dom går på det mesta. Ligger det tre stenar i rad på tvären på en stig så finns det säkert människor som vänder om, det MÅSTE ju vara nån ande som vill varna. Vi andra mer praktiska undrar bara vilken unge som varit i farten.
Allt parapsykologiskt har någon naturlig förklaring eller så är det inbillning. Världen är lika tråkig som den verkar.

Har du nån bra förklaring varför den tunga bordslampan rörde sig då?

och pappan borde väl ha sett om dottern kom in i köket och tände ljusen i fönstret. Jag själv tycker det låter otroligt, men vad ska man tro ? Det verkar ju farligt det där att tända ljus bredvid en gardin.