CITAT (Berith @ 21-09-2006, 07:15)
Ingen ide att ni försöker övertyga Ruda om att det finns andar och annat konstigt, tror han inte på det så gör han inte.

Huvudsaken är att ni vet vad ni varit med om och tror på.
Exactilimento. Vill ni att jag skall tro på andar så får ni be nån komma och hälsa på mig.
Tråden börjar flippa ur lite, jag är ingen andejägare eller avslöjare av onormala händelser. Försöker bara peka på att det finns naturliga orsaker, eller kan finnas, till sånt som betraktas som övernaturligt. En skeptiker som jag leter efter naturliga förklaringar till olika fenomen medans andra tar till andeförklaringen så fort något avviker från det vanliga.
Hoppas nu inte nån av tidigare skribenter tar åt sig men jag hade en gång en arbetskamrat som varit med om en hel del, enligt henne. Inget övernaturligt men olyckor, sjukdomar, märkliga möten mm. Det gällde både henne, hennes man och dotter. Men när dottern var sommarjobbare hos oss och jag fick tillfälle att prata med henne och jämföra historierna gick det upp för mig att mamman var mytoman. Inte så att hon hittade på allt men hon skarvade rejält. Hon kanske inte gjorde det medvetet, minnet kan spela oss lite spratt ibland.
Som t.ex. det som Smuttan nämner, deja vu. På svenska "redan sett". Man upptäcker plötsligt att man har varit på den platsen man är men samtidigt vet man att man aldrig varit där tidigare. Men det har man varit, nämligen nån sekund tidigare. Förklaringen är att det blir ett kort avbrott i medvetandet, dvs det ställe i hjärnan där ögonblicksintrycken spelas upp. När uppspelandet börjar igen jämför medvetandet med det lagrade från sekunderna innan och man upptäcker att man känner igen sig. Trist och tråkig förklaring för alla som tror att ens ande varit där tidigare.
Nu tänker jag avsluta min medverkan i denna tråden om ni inte ropar på mig igen. Jag har en del annat att göra, bl.a. klättrar jag på väggarna på huset. Inte för att blivit tokig, orsaken är tilläggsisolering och ny väggpanel.