Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Insider., Ikväll på tv.
          Pjater
          Inlägg 28-09-2006, 13:09
          Länk hit: #1

Gäster

Avel har gått överstyr......

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,895135,00.html

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          ester
          Inlägg 28-09-2006, 13:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 398
          Medlem nr: 82

Basset finns med på listan sad.gif

Min basset har på sina snart 8 år aldrig varit sjuk. Hon har aldrig haft problem med leder, övervikt, skinn etc. Öht har hon fram tills nu på äldre dagar varit svårfödd. Hon har alltid varit en väldigt pigg och aktiv hund. Envis som synden, men inte någon sjuk eller monsteravlad hund.

Fast jag har varit på utställningar, för att titta på och jag förstår nog varför "min" ras hamnat på listan över monsterraser. Fast det har ju inget med rasen som sådan att göra. Det har med hundhållningen att göra. I utställningsringen ska hunden vara övergödd och extremt skinnig för att vinna pris. För att ha en sund basset behöver man bara bortse från de nya idealen och föda upp sin hund som den jakthund den är. Med lagom mycket mat och en hel del motion. En helt vanlig valp har inte så mycket skinn så att det hänger ända ner till marken. En helt vanlig hund känner man revbenen på om man stryker över sidan på den.

Labradorer blir också allt fetare på utställningar. Man vill ha stora och maffiga hundar och har de inte mycket muskler och grov benstomme kompenseras det gärna med en rejäl övervikt.

Det är ju utställningarna som det är fel på. De nya, hemska idealen som vill göra hunden till något annat än det den är menad till.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 00:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon