CITAT (Farbror Blå @ 29-09-2006, 11:07)
Näe det låter kass.. alla vet att barn inte gör som vuxna säger, barn gör som vuxna gör.
dvs: allt de vuxna sen försöker säga till barnen om "komma hem tidigare" "inte dricka" alkohol är farligt" är helt värdelöst, för de har ändå sett vad mamma och pappa gör.
Sen tror jag att föräldrarna som har så dåligt omdöme, dom kommer sen inte heller att bry sej om ungarna dricker på stan, för dom kommer ändå att vara fulla samtridigt som barnen, bara nån annanstans.
Mina kompisar och jag stoppade en gång en medelålders man från att bära med sej en 16-årig, halvt medvetslös tjej hem.
(han hade ingen koppling till henne, bara "tyckte synd om "henne..)
När vi och ambulanspersonalen försökte nå föräldrarna, gick inte detta, då dom var på fest....
Jag håller med dig Farbror blå.
Ungar gör som föräldrarna gör eller också gör de precis tvärtom.
Själv så har jag alltid klivit upp mitt i natten och hämtat hem mina ungar, vilket gör att alkoholkonsuntionen för min del är ganska låg. Den har aldrig varit speciellt stor.
Fast inte tror jag att man behöver vara nykterist bara av den anledningen att man skall vara ett gott föredöme för barnen.
Av alla ungar jag ombetts skjutsa hem genom åren så har de som haft heltyktast föräldrar varit fullast. Inte vet jag om det är revolt mot föräldern eller om det är det faktum att de inte haft någon att smygspana på för att veta hur man gör. Vilka mängder man tål och att man ska sätta en gräns för konsumtionen för att fortfarande kunna ha trevligt.
Och mina ungdomar har varit de fräschaste när jag har hämtat. Men att skjutsa ungarna är konstigt nog inte så vanligt. Det finns föräldrar som sitter hemma och super själv. Och så finns det föräldrar´som inte tror det behövs.
Inte är jag nykterist men inte har ungarna sett mig berusad heller. Så jag håller med dig. Ungarna gör som föräldrarna gör. Och jag har inte behövet ta hand om mina egna ungdomar för att de har varit fulla. Bara andras ungar.