Jag blir så himla upprörd av att läsa detta. Varför tas aldrig kvinnor på allvar? Och varför anses graviditet lindrigare än en lättare förkylning? Hästar får inte tävla när de är gravida. Hundar och katter får inte heller tävla eller ställas ut. Men kvinnor, de ska kämpa in i det sista! Graviditet är helt normalt men det innebär ju inte att man kan göra allt man kan göra utan bebis i magen.
Du ska begära läkartid. Jag hade sammandragningar på det sätt du beskriver när jag väntade min dotter. För att göra en lång historia kort så kom jag till läkare och hon sjukskrev mig på stubben då jag redan hade börjat öppna mig, detta var i v24 tror jag. Sammandragningarna var min kropps sätt att tala om: ta det lugnt. Min dotter föddes 5 v för tidigt och när hon föddes visade det sig att navelsträngen inte satt som den skulle i moderkakan. Hon fick inte tillräckligt med näring utan bestämde som sagt att hon skulle ut (ja, det är bebisen som bestämmer när de ska ut - lång historia det med men enl läkare på Karolinska är det så). Allt gick hur bra som helst även om hon var pyttig när hon föddes - viktkurvan gick rätt upp när hon väl kom ut.
Nu hör det till med sammandragningar och jag menar inte alls att skrämmas. Det jag blir förbannad på är att det inte tas på allvar. Det är skillnad att som jag gjorde då, arbetade på kontor, och arbeta i vården. Arbeta kan man men inte med vad som helst.
Klåda är tyvärr en graviditetskrämpa och stämmer det med leverpåverkan så tycker jag inte heller du ska vänta. Ring, kanske finns en återbudstid.
--------------------
Bättre sått än aldrig!
Gräva bör man annars dör man!
|