CITAT (Karrolina @ 29-09-2006, 19:20)
Funderar nu på om det bästa inte är att gräva bort all jord och lägga som ett "badkar" av markduk som jag fyller med ny jord. Då kan det ju omöjligt sprida sig in igen hur djupa rötter det än är. Om det är en bra idé hur djupt ner ska jag gräva?

Jag grävde en rosrabatt i våras och gjorde precis så som du beskriver. Eftersom det var rosor så grävde jag djupt, ca 70 cm. Är det bara perenner så kanske 40 cm räcker. Mitt stora hot var åkervinda som växer in från sidorna. Jag ville
inte ha vinda i mina rosor! Efter att ha rensat jorden så gott jag kunde, hällt tillbaka tillsammans med jordförbättring så planterade jag och täckte jag med täckbark.
Det har funkat hela säsongen! Inget rotogräs ha kommit upp och inget fröogräs har rotat sig i täckbarken. Dessutom har barken hållit fukten bra denna torra sommar. Men jag litar förstås inte på att jag verkligen rensade bort alla rötterna i den jorden som jag la tillbaka i gropen. Jag kommer att hålla uppsikt. Jag inbillar mig att det är lättare att komma tillrätta med ett ogräs som finns inom en begränsad yta...
Men det var ett hästjobb att gräva! Jag skriver om det här:
Nästan klartDen nya rosrabattenTvå månader senareLycka till!