Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Insider., Ikväll på tv.
          Pjater
          Inlägg 28-09-2006, 13:09
          Länk hit: #1

Gäster

Avel har gått överstyr......

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,895135,00.html

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          ester
          Inlägg 03-10-2006, 08:08
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 398
          Medlem nr: 82

CITAT (AnitaGg @ 01-10-2006, 06:46)
          CITAT (zaaritha @ 30-09-2006, 21:49)
          Nu överdriver du väl mitt inlägg!?
          Vad anser du om hundar som avlas så hårt att de har svårt att föda, svårt att andas, o s v.

Vad är det du tycker att jag överdriver?
          Jag tycker det är du som överdriver!

Vad jag tycker om det skrev jag i mitt förra inlägg unsure.gif

CITAT (AnitaGg @ 29-09-2006, 14:44)
          Att det sen finns avarter (vilket jag är den första att beklaga) bör ju inte användas som slägga mot utställningar i allmänhet,
          för dom har definitivt sitt syfte för att bevara exteriören hos våra olika raser.

Vad som eg. är fel med utställningarna är ju inte utställandet som sådant utan när man helt enkelt frångår rasbekrivningen för att sträva efter mer spekatkulärt utseende. Skapar ideal som inte alls finns. Som hos oss människor att vackra kvinnor ska ha jättebröst och vara supersmala.

Av din användarbild kan jag gissa att du har golden. När jag hade golden på 80-talet ställde jag ut honom en del och vad som ofta kom på bedömningen var domarens bedömning om hunden kondition. "För dagen något fet, tunn, omusklad osv." En fet hund eller en som inte var i kondition fick en 2:a så det var bäst att hålla sin hund i kondition om man ville få röda band.
          Det är långt ifrån alla raser som har sådana bedömningar. Och det är ju en del av hundens exteriör. Hur kan man rättvist bedöma exteriören hos en kraftigt över- eller underviktig hund?

Och det är skillnad på "folk & folk". De flesta som ställer ut sin hund, framförallt privatpersoner, gör det för att det är roligt. För att visa upp sin hund, få den bedömd och beundrad och för att äta kanelbullar ihop med andra hundägare med samma ras. Sen finns det de som ställer ut för att vinna.

Man bör väl ta ett bättre tag i bedömningen. Att samtliga raser bedöms på samma vis och efter rasens bästa. För om monsteravlade hundar inte vinner priser alutas det avlas på dem.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 06:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon