Jag har täckodlat ca tio år och det enda täckmaterialet som inte funkar så bra är just täckbark.
Ett bra täckmaterial gödslar ju förutom de andra goda effekterna. Kanske är det bara det som inte funkar med täckbark... Jag vet inte?! Tyvärr så kan man inte komplettera täckodling med tex npk utan vill man nödvändigtvis gödsla så får det bli organiska gödselmedel tex guldvatten.
Du kan använda nästan vad som helst som täckmaterial. Halm, hö, nötskal, gräsklipp, te, flis från lövträd mm. Jag ska prova med kaffesump nu, tyvärr så har kaffesumpskällan fått så mycket annat strul att jag inte vågat fråga förrän det lugnar ner sig för dem. Om du har ett fult täckmaterial så kan du lägga halvfärdig kompost överst. Eller testa Bettsons
metod (tyvärr vet jag inte hur man styr till ett visst inläg så du får läsa hennes inlägg så hittar du det) att snabbbränna gödsel för att få ett snyggt ytmaterial att ha över själva täckmaterialet.
Det är bra tid nu att börja med täckodling nu, ty initialt så sjunker kvävehalten i ytjorden. Och börjar man nu så ökar kvävehalten lagom till våren när vi vill att det ska växa.
En av effekterna med täckodling är ju att det ettåriga ogräset försvinner och rotogräsen blir lättare att dra upp dvs du får med längre bit stam varje gång du drar upp tistlar och dylikt och behöver därför inte gå på det fullt så ofta.
När du vill så i din täckodling så skrapar du bara bort täckmaterialet där du sår, men sen får du vara försiktig när du lägger tillbaka det lite i taget. Små plantor tycker inte om att få för mycket skugga med detsamma. Ett tunt lager täckmaterial får långsamt krypa närmare och bli tjockare efterhand som växtbarnen växer.